Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Duke Nukem Forever


Dagen som ingen trodde skulle komma är här! En demo har släppts för de som förbokat Duke Nukem Forever och spelet kommer ut i butik den 10:e juni här i Europa. Har det varit värt att vänta på?

Duke Nukem är varken lagom eller den goda smakens väktare - han är stereoidpumpad, ful i mun och har klippkort på de flesta strippklubbarna runt om i världen. Men han är även en outtömlig källa för “oneliners” - de flesta har ni säkert redan hört vid det här laget.

Den demo som finns tillgänglig nu innehåller inte mycket nytt, första delen är samma som vi har sett på film tidigare. Jag är Duke Nukem som spelar mig själv och ska döda slutbossen från Duke Nukem 3D. Men det finns två delar och i den andra får jag ratta Dukes monstertruck, men vad som är mitt mål på banan är lite luddigt. Men "varför" har egentligen aldrig spelat någon stor roll för Duke Nukem.

Under denna korta nivå har jag hunnit skjuta ner ett stort rymdskepp, kluvit utomjordingar på mitten med en gruvvagn, krympt fiender, kastat granater, använt målsökande missiler, hittat ett krypskyttegevär, voltat med bilen och dött alldeles för många gånger med tanke på den svårighetsgrad jag valde.

Något som förvånar mig (eller... Det känns fel att använda ett ord som “förvånar” i denna kontext, inget förvånar mig när det kommer till Duke Nukem) är det faktumet att inte mycket hänt med spelstilen sedan Duke Nukem 3D, men det stör mig inte särskilt mycket. Det här kommer inte att få utmärkelser som “Game of the Year 2011”, men jag tror inte (jag hoppas inte) att det är Gearbox Softwares mål.

Att spela demon känns ungefär som att bli skickad tillbaka i tiden, jag är elva år och sitter hos min granne. Vi ger dollar efter dollar för att damerna i Duke Nukem 3D ska avlägsna sina toppar så att vi kan se pixelbröst. Vi skriver in “dnweapons”, vilket ger oss tillgång till alla vapnen i spelet för att sedan skjuta utomjordingar tills vi viker oss av skratt.

Den stora frågan med Duke Nukem Forever är om den nya generationens spelare kommer förstå grejen med Duke. Gör ens vi andra det?

Minns vi att "varför" kan besvaras med "därför" och låta det vara så?

Men en sak är säker! Den 10:e juni kolliderar Duke Nukem Forever med de svenska spelbutikerna, och vi får se om nostalgisk charm kan hålla det borta från reabackarna. Om inte så har det i alla fall skänkt oss otaliga skämt och lärt en hel generation meningen “I got balls of of steel!”.Taggar: Duke Nukem, Johan Olander, Olander, Gearbox, 3D Realms, 2K Games

Johan Olander 5 jun 2011 09:15Visningar: 4735

Kommentarer

Gurkan 5 jun 2011q

Låter mer som lite intryck ifrån ett demo

Johan Olander 5 jun 2011q

Gurkan:

Låter mer som lite intryck ifrån ett demo


Brukar inte ett förspel vara det?

Christoffer Holmbäck 5 jun 2011q

En del av mig vill verkligen spela det här, för man vill ju se vad 3D Realms gjorde av all tid. Men samtidigt så har inget som visats hittills av spelet intresserat mig det minsta. Duke Nukem var en del av min barndom, men känns verkligen oerhört daterad år 2011. Men det är ändå kul att Gearbox iaf ger oss chansen att spela DNF.

Men Johan, "gameplayet" ett hemskt "ord" som verkligen sticker i ögonen. Svengelska när det är som värst.

Johan Olander 5 jun 2011q

Murken:

gameplayet


Håller med, det är ett aber med alla sådana ord, man glömmer av vad de heter på svenska.

Jag tror man får ta Duke för vad det är, och klarar man det så kommer man ha skitkul.

lorkan 5 jun 2011q

Kewl. Såg demot på youtube. Det såg väl trevligt ut men hoppas det kommer sticka ut lite mer då man spelar hela spelet.

Exorph 5 jun 2011q

Hmm.. jag kanske bara inte vet vad skillnaden mellan dåligt gjord shooter och old-school shooter är längre... för demot lutade mot det tidigare i mina ögon.

djohansson 5 jun 2011q

Skulle vara kul att spela! Men om jag vill betala 500-600kr för det? Nja. Väntar nog tills det går att fynda för en hundring...

Gurkan 5 jun 2011q

Johan Olander:

Brukar inte ett förspel vara det?


Inte för mig

Johan Olander 5 jun 2011q

Exorph:

för demot lutade mot det tidigare i mina ögon.


Det är ju inget storslaget och tekniskt underverk vi snackar om, men det var ju ganska roligt att spela. Är hur som helst glad att jag slipper recensera det.

djohansson:

Men om jag vill betala 500-600kr för det?


Jag har bokat testikelutgåvan, har man väntat så länge är det ok att kasta 900 i sjön.

Fook 5 jun 2011q

Gurkan:

Inte för mig


Vad menar du :)

GeckoYamori 5 jun 2011q

Exorph:

Hmm.. jag kanske bara inte vet vad skillnaden mellan dåligt gjord shooter och old-school shooter är längre... för demot lutade mot det tidigare i mina ögon.


Hur folk kan påstå att spelet ska vara föråldrat och fast i 90-talet kommer jag aldrig förstå. Det är bara "gammalt" på ytan, i själva presentationen. Resten av spelet följer strängt designvalen som man ser i dagens FPS. Och det gör spelet så jävla tråkigt.

Anonym 5 jun 2011q

jag var ingen som satt med duke när jag var liten, men man har hängt med ändå i dukevärlden. tycker det här spelet ser skitkul ut, beställde balls of steel och är säker på att jag kommer ha väldigt kul med det.

Perolito 5 jun 2011q

"Att spela demon känns ungefär som att bli skickad tillbaka i tiden, jag är elva år och sitter hos min granne."

Det är precis denna känsla jag tror utvecklarna strävat mot, det ska vara old school.

Gurkan 5 jun 2011q

Fook:

Vad menar du :)


Såg att han ändrat nu i textraden under så det inte är lika missledande längre. Men för mig är förtitt/förspel eller en preview en artikel om det färdiga spelet eller ialla fall något som nästan är klart. Inte bara lite intryck av ett demo som dessutom bygger på en 8 månaders gammal build.

Exorph 5 jun 2011q

Johan Olander:

men det var ju ganska roligt att spela.


Nej det tycker jag inte. Jag tycker aldrig det kändes särskilt actionpackat. De flesta strider vann jag genom att, vad det kändes som, utnyttja AI:ns brister. Strafe-skjuta mot första bossen, gömma sig i en container mot flygfarkosten.
De få actionscener som kändes mer klassiska upplevde jag mest som klumpiga.

Anonym 5 jun 2011q

Lirade igenom demot själv igår!

Det är awesome, det är de jag saknat med FPS svinlänge det är ren och rå underhållning.

Johan Olander 5 jun 2011q

Gurkan:

Såg att han ändrat nu i textraden under så det inte är lika missledande längre.


Texten ska naturligtvis inte vara missledande, men det står i början av artikeln, samt i andra stycket.

Gurkan:

en artikel om det färdiga spelet


Det du pratar om låter lite som en recension. Våran tolkning av preview skiljer sig inte markant från resten av spelsidorna på internet.

Men har du förslag på förbättring och synpunkter så är det ju naturligtvis mycket välkommet, just i detta fallet håller jag dock inte med dig. Men vi diskuterar kontinuerligt sådant här.

Godzillasaurus 5 jun 2011q

GeckoYamori:

Resten av spelet följer strängt designvalen som man ser i dagens FPS. Och det gör spelet så jävla tråkigt.


Jag har inte provat det själv, men det är precis det jag har hört också. Två vapen+"Halo"-närstrid, hälsoregeneration, sitta och vänta... Ingen mighty foot!
Jag hade hoppats på ett old school-spel, men tja... jag kan ju tycka om det ändå. Duke Nukem är åtminstone intressantare som karaktär än de som brukar befolka fps nuförtiden. Synd bara om han skall behöva dras med deras tråkiga design och brist på röj.

Får väl börja hoppas på Serious Sam istället, kanske. :)

Spiritual_Chaos 5 jun 2011q

En genomgång av ett demo som typ alla kan spela? Haha.

Skadad 5 jun 2011q

Jag har spelat igenom demot. Det är underbart. Det är kiss & bajs humor. Det är sexistiskt. Det är rått. Det är 80-tals actionhjälte. Det är monstertrucks. Det är härliga vapen. Det är helt enkelt... och fortfarande.... Duke . . . Nukem.

I rest my case and await my Steel Balls.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.