Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Star Wars: The Old Republic

Den 20:e december släpper Bioware Star Wars – The Old Republic. Vi är nästan där.

För länge sedan, i ett pressmeddelande långt, långt borta....

Året var 2008 när företaget bakom Mass Effect och Knights of the Old Republic utannonserade att de jobbar på ett mmo som utspelar sig i Star Wars-universumet, tusentals år innan Darth Vader kom till makten. I en tid då kriget mellan den galaktiska republiken och Sith-imperiet pågick för fullt.

Några år senare befinner vi oss i början av december, det är 2011, och är snart i färd med att kasta oss in i spelet för första gången. Vad kan vi förvänta oss?

World of Warcraft med ljussablar
Av allt att döma verkar Bioware satsa på att förfina redan befintliga koncept, snarare än att försöka ta genren till nästa åtråvärda nivå. På grund av detta har spelet beskrivits som "World of Warcraft med ljussablar" – på gott och ont. Det handlar om att The Old Republic följer standardmallen för mmo:s till punkt och pricka:

Vi har två fraktioner som spelare kan välja mellan – den snälla republiken och det dumma Sith-imperiet. Inom dessa finns olika raser och klasser, med olika specialiseringar: tanken som tål mycket skada och skyddar sina kompanjoner, healern som håller kamraterna vid liv och de som inriktar sig på att göra stor skada på fienden.

Vi har möjlighet att samla på oss grejer – blommor, artefakter, datordelar, och bygga saker med dessa.

Vi har obligatoriskt levlande som för oss till många (17) olika planeter. End game content (sådant man ägnar sig åt när man nått maxlevel) i form av PvE (spelare slåss mot artificiell intelligens, till exempel monster som ger belöningar) och PvP (spelare slåss mot andra spelare) – stora raider för att döda svåra bossar, mindre grupper för lite mildare utmaning och slagfält för att puckla på spelare från den andra fraktionen.

Inbitna mmo-fantaster kommer inte gå vilse här – det är deras hemmaplan, så som den sett ut i flera år. Det är vad de uppskattar, klädd i ny skrud, och ibland behövs inte mer än så för att imponera.

Storslagen handling och lojala följeslagare
Men Bioware vill även att de som inte är förälskade i genren ska spela, och levererar en resa utöver det vanliga när det gäller att levla upp karaktärer. Med inspiration från västerländska rollspel för ensamspelare är The Old Republic ett äventyr med mänger av röstskådespelare, mellansekvenser, handling vi ska bry oss om och kluriga moraliska val som "formar våra karaktärer".

Till handlingen hör en samling potentiella följeslagare som vi träffar under resans gång. Lite beroende på hur vi beter oss kommer de vilja följa med på vår resa eller spotta oss i ansiktet. Spelar vi våra kort rätt kan det bli lite rymdsnusk också.

Alla spelare får ett eget rymdskepp. Där chillar följeslagarna när de inte har något att göra. Man kan skicka dem på olika uppdrag, till exempel för att hämta material som man bygger saker med. Det går även bra att bjuda in andra spelare till skeppet, och gillar man fart och fläkt kan man åka runt med farkosten och skjuta på saker i små minispel.

Guld och gröna skogar?
Har man gått och längtat efter nästa generations mmo-spel så är The Old Republic förmodligen inte svaret. Men annars har det mycket som talar för sig: ett otroligt populärt varumärke, mekanik och design som tilltalar både veteraner och nybörjare. Men allt hänger förstås på utförandet – på hur bra de individuella beståndsdelarna står sig i konkurrensen. Många utvecklare har försökt sälja kladdiga chokladmynt och sumpmark som guld och gröna skogar. Kan Bioware leverera vad de lovar?

Den 20:e december vet vi.Taggar: star wars, The Old Republic, Bioware, Lucasarts

Mattias Frost 6 dec 2011 10:05Visningar: 5329

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.