Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Gotham City Impostors

”Jäklar vad du är dödlig med kastyxan!” var de första orden David Longo (Art Director på Monolith) sa till mig. Han hade naturligtvis rätt.

Vad är Gotham City Impostors? Kanske är det bäst att låta Longo förklara själv, han arbetar med spelet och borde veta.

– Med frågan “Hur skapar man en shooter i Batman-miljö?” började vi kolla igenom de olika serietidningarna, berättar han och fortsätter:

– Det har alltid funnits med bedragare, även i filmerna. De är galna individer och det är lite som att gå på ett cosplaykonvent där man delar ut vapen och säger: “Här har ni! Kör hårt!”
Med de orden sammanfattar Longo spelet bra.

För er som undrar är det inte lätt att kastas in i en multiplayermatch när man är stressad och varit vilsen i utkanterna av Sloterjdik Centraal, det är inte heller ett bra tecken när man glömt av hur en handkontroll fungerar. Lyckligtvis tog det inte särskilt lång tid innan allt satt som det skulle och min nyfunna kärlek till kastyxan förvandlat mig från ”lite speciell” till fullblodspsykopat. För det var med en yxa jag plockade speljournalist efter speljournalist. Och någon som fick smaka på kastyxan var Mats Nylund på FZ. Ett galet hat mot allt som liknande Batman växte och jag kände mig ett med The Jokerz. Och just tillgängligheten är något Monolith arbetat hårt på.

– Vi vill att alla ska kunna ta del av den här upplevelsen och se till att det finns något för både de erfarna och de som är mindre erfarna. Och det är lite därifrån idén om att ha med hakkrokar, rullskridskor och hemmagjorda vapen kommer ifrån, det förklarar kanske lite varför jag var så bra. Eller så var alla andra så dåliga?

Gotham City Impostors är ett stort spel, i alla fall i den bemärkelsen att det finns stor valmöjlighet. Det är lite som om Monolith spanat in sina konkurrenter och tyckt de var snåla med innehåll. I det här spelet sparas det inte på möjligheterna när det kommer till utseende och vapenmodifikationer. Jag säger inte att detta är någon nyckel till framgång och förmodligen de själva heller. Men jag skulle ljuga om jag sa att det inte kittlade lite extra i nördnerverna när man efter en oerhört framgångsrik runda (jag var bäst – naturligtvis!) fick trycka bort otaliga meddelanden där det stod att jag låst upp något nytt. Förmodligen ett ganska enkelt knep att göra spelarna beroende av spelet.

Team Fortress 2 och Battlefield Heros har varit spel där man förmodligen tänkte ”kul och lite galet” under planeringsstadiet. Gotham City Impostors är dessa spel i Batman-skrud och kryddat med galenskap, något som David Longo bekräftar.

– Teamet har ganska sjuk humor, jag tror det är något vi som spelare dras till och det färgar av sig på spelet. Det levererar galenskap på ett sätt som inget annat, berättar han.

De klassiska spellägena finns där, även fast de tagit en sväng förbi dårhuset. Men i det stora hela är det de klassiska mutliplayerlägena, som man bör vara van vid om man spelat shooters innan. Här heter de dock saker som Fumigation och Psych Warfare. De har alla en speciell twist. I fumigation ska de båda lagen ta kontrollen över maskiner som när 100 procent är nådd antingen sprider gas eller framkallar en sjuhelsikes massa fladdermöss. I Psych Warfare som är som capture the flag är det ett batteri som ska monteras på en maskin, när det väl är gjort börjar tiden räkna ner och när den väl nått noll får man förlita sig på att örfila motståndarna till döds under en halv minut. Lite så där lagom galet.

Monolith anammar idén om det klasslösa samhället och låter dig välja hur du vill spela. Man har diverse möjligheter att låsa upp färdigheter och vapendelar som antingen kan göra dig tung och tålig. Eller så väljer du en spinkig kropp och blir snabb, smidig och lättdödad.

– När det släpps ut i det vilda och folk börjar spela det så tror jag med alla valmöjligheter och att vi inte låser spelarna till någon klass att de kommer bli nöjda, berättar Longo.

När man såg hur de demonstrerar de olika utstyrslarna, tatueringarna, kroppsformerna, tröjorna, emblemen, rösterna och vapenmodifikationerna så hör jag bara orden ”Ladda ner nya hattar för 10 kronor nästa vecka”. Det hördes även viskningar om att vissa föremål och utstyrslar kanske kommer som nedladdningsbart material, men hur det faktiskt blir är lite oklart.

– Vi kommer att stödja spelet, men vi kommer inte in gå på några detaljer ännu, säger David Longo innan han blir avbruten.

– Vi kan berätta varför, säger någon som uppenbarligen arbetar inom PR.

–För det kommer bli häftigt! Fortsätter han.

– Ok! Så häftigt DLC planerat? Frågar jag.

– Nej, nej! Det är lite för specifikt, men vi kommer se till att vårt stöd kommer vara alla till lags.

Gotham City Impostors släpps inte på skiva, de har istället valt att göra det till en nedladdningsbar titel. Något som får sin förklaring under intervjun.

– När vi gör något vill vi försöka testa på något helt nytt för oss. Xbox Live Arcade och digital distribution är två saker som låter oss testa på något nytt, vilket är häftigt. Och det låter oss fokusera på en sak, vilket är att göra en solid multiplayerupplevelse

Hakkrokar, rullskridskor och utslängda studsmattor (varför lägger man ut studsmattor i industriområden förresten?) gör att du kan krydda din väg mot målet lite extra. Det känns som alla extra prylar kommer bli ett av spelets signum, om det inte redan är det. Att Monolith gör sitt yttersta för att sticka ut lite extra känns ganska självklart.

En beta är planerad och den släpps snart. Det enda jag får ur David Longo när det kommer till just denna är det något retsamma.

– I morgon! Nej, men väldigt snart.

Mitt starkaste intryck av Gotham City Impostors var dock min egna gudomlighet. Något som jag försökt få bekräftat från Mats Nylund på FZ.

– Ja, det var någon jävel som dödade mig hela tiden... En Jokerz-brud. Det kanske var du? Det var det inte och vi kan med den redogörelsen från Nylund slå fast i att han inte varit helt närvarande under spelsessionen.

Om du redan nu sitter och dunkar huvudet blodigt mot en vägg kan du lika gärna göra det samtidigt som du testar det här spelet, när väl betan kommer. Men om det kommer bli värt pengarna och tiden - det vet vi säkert i januari 2012.Taggar: Gotham City Impostors, David Longo, Monolith, Warnerbros

Johan Olander12 dec 2011 16:15Visningar: 8201

Kommentarer

Shining12 dec 2011q

Visst, jättefint :) Men fick du höra något skvaller om att ett nytt Condemned kanske är på G?

Johan Olander12 dec 2011q

Shining:

Visst, jättefint :) Men fick du höra något skvaller om att ett nytt Condemned kanske är på G?


Jag har inte spelat det och jag vill inte spela det. Verkar ju skitläskigt! Är mest sugen på ett nytt Blood 2 som jag vet är roligt, men minns inte varför.

Anonym12 dec 2011q

Jag blir faktiskt småsugen, trots att det inte alls är nere med speltypen. Spontant känns det hetare än Arkham City. (Duckar för en flygande sko).

Shining12 dec 2011q

Ett nytt Condemned, Blood eller en riktig uppföljare till F.E.A.R. är ju vad fansen egentligen vill ha. Får hoppas på att Monoliths andra team jobbar med någon av dessa. Med det sagt så kan det här spelet säkert också bli bra, om man nu gillar multiplayer.

Johan Olander12 dec 2011q

Shining:

Ett nytt Condemned, Blood eller en riktig uppföljare till F.E.A.R. är ju vad fansen egentligen vill ha.


De säger ju själva att de vill testa nya grejer. Men vi skulle väl inte bli förvånade om vi fick ett nytt Condemned eller FEAR.

Benjamin Knopman:

Jag blir faktiskt småsugen, trots att det inte alls är nere med speltypen.


Borde du vara. Jag var allt annat än pepp inför det här spelet och kunde inte få en sämre början på sittningen, men jag hade riktigt kul med spelet. Frågan är bara hur länge det kommer vara kul och om de förstör det med hatt-dlc.

Mattias Frost12 dec 2011q

De får lägga till precis hur mycket utstyrsel-DLC de vill – gärna ett system som påminner om TF2 (lite får man gratis, lite får man betala för). Och kan de vara så klarsynta att de släpper community tools till PC och håller sig borta från betalkartor så kan det här blir riktigt, riktigt bra.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.