Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Sonic and the Black Knight

Sonic går från varulv till riddare, i en allt mer desperat jakt på en ny vinkel. Som om det inte räckte med att vara världens snabbaste igelkott…

Allt var så enkelt förr. På den gamla goda tiden behövde Sonic-spelen inte mer story än lite kaxigt pekfingerviftande på titelskärmen och sedan var det bara att springa iväg över grönskande 2D-platåer och genom schackrutiga loopar. I Sonic and the Black Knight gör den blå igelkotten en ambitiös tolkning Eftersom Sonic är beväpnad med ett svärd ser striderna lite annorlunda ut än i de traditionella spelen.Eftersom Sonic är beväpnad med ett svärd ser striderna lite annorlunda ut än i de traditionella spelen.av legenden om kung Arthur (på samma sätt som föregångaren Sonic and the Secret Rings hade arabiskt tema). En ytterst fri tolkning, kan tilläggas. Tails har blivit smed, Lancelot spelas av Shadow och Knuckles är en stridslysten Gawain. Kung Arthur själv är blindgalen och klädd i rustningsdelar från den senaste World of Warcraft-expansionen och trollkarlen Merlin har bytt kön, kallar sig för Merlina och har rosa hår. Storyn är sannerligen en enda stor soppa och det blir knappast bättre av att Sonic – nu beväpnad med ett talande svärd – framstår som en riktigt dryg jävel varje gång han öppnar munnen.
Spelmässigt är dock Sonic and the Black Knight ett jämnare spel än seriens senaste del Sonic Unleashed. Där var problemet att spelet gick från fantastiskt till fasansfullt så fort man var tvungen att spela som varulv, vilket var typ två tredjedelar av tiden. Det Även om Sonic and the Black Knight aldrig är direkt dåligt når dess plattformsmoment sällan upp till några lyckoberusande höjder.Även om Sonic and the Black Knight aldrig är direkt dåligt når dess plattformsmoment sällan upp till några lyckoberusande höjder.problemet finns naturligtvis inte här, och i grund och botten går spelet bara ut på att springa. Å andra sidan når Sonic and the Black Knight aldrig upp till höjderna där Sonic Unleashed gjorde när det var som bäst. Spelet känns inte alls lika hisnande eller färgstarkt, snarare lite gråblaskigt och dimmigt. Och uppdragen där man ska hitta bybor för att sedan ge dem ringar via små quick time events är faktiskt bara sega.
Medan många av de senare årens Sonic-spel (Sonic Heroes! Sonic the Hedgehog!) har varit regelrätt usla är Sonic and the Black Knight mest en medelmåttig axelryckning. Om det i sin tur ska betraktas som en positiv utveckling eller ett tragiskt öde för den fallne plattformshjälten låter jag vara osagt.

Relaterade bilder

Victor Sjöström 13 mar 2009 11:44 Visningar: 2199

+Fina, mellansekvenser i form av tecknade stillbilder.

-Det tål att sägas igen – Sonic borde aldrig ha öppnat munnen.

5 Sonics senaste gimmick.

Användarnas medelbetyg: 3.0

Kommentarer

Tuve13 mar 2009q

Tycker för övrigt att OM Sonic skulle prata så ska det vara med en brittisk dialekt. Annars kan kan hålla tyst. Möjligen lite småord alá Mario och Link.

Buran13 mar 2009q

Ser hellre uttryck med kropp och ansikte och vissa utrop istället för rena konversationer.

Sedan blir jag alltid lika ledsen varje gång de försöker med ett nytt Sonic. Som koncept och karaktär är han väldigt mycket mer nyanserad och intressant än Mario (och i vissa fall också Link). De första spelen handlade (för mig) om frihet och stå emot att hamna i former och fack, något de gott kan återvända till istället för att krysta fram någon för igelkotten i fråga onaturlig situation/äventyr.

rocketmario13 mar 2009q

Om man nu ska snacka om usla Sonicspel slår väl Shadow the hedgehog både Sonic the hedgehog och Sonic Heroes på fingrarna ganska rejält?

Anonym13 mar 2009q

Måste erkänna att jag är nyfiken på hur kontrollen fungerar.

rocketmario:

Om man nu ska snacka om usla Sonicspel slår väl Shadow the hedgehog både Sonic the hedgehog och Sonic Heroes på fingrarna ganska rejält?


Vänta lite! [bigsmile]

Shadow the Hedgehog är speltekniskt bättre än Sonic Heroes.

Det gäller både nivådesign, kontroll, fixade brister, fiendestrider och grafikeffekter.

Det gäller dock inte karaktärsdesign eller röster.

Mystemo14 mar 2009q

Jag förstår inte varför de måste envisas med att förstöra alla Sonic spel, det borde ju faktiskt vara lättare för dem att göra ett bra Sonic spel. Först och främst hade de sparat massor med pengar på att inte betala de usla röstskådisarna och hemska poprock sångarna. Att ge spelen samma gameplay som de gamla Sonic och göra banorna i "2.5D" eller kanske till och med vacker handmålad grafik borde vara lättare och billigare än att göra 3D banor. Sist men inte minst, ta bort alla förbannade onödiga karaktärer särskilt de mänskliga, "geniet" som bestämde att blanda in människor (utom Robotnik, och han heter Robotnik FFS) i Sonic spelen förtjänar livstid på vatten och lut, minst! Jag hoppas verkligen att de nya Sonic spelen slutar sälja snart så sega äntligen kan fatta att de nya Sonic spelen helt enkelt är skit.

Gottfrid16 mar 2009q

Om man ska välja en modern tolkning av Sonic vilket spel är bäst eller minst bedröligt så att säga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.