Infamous

Infamous är spelet som ska få oss att glömma kassa filmadaptioner av fantastiska serier och sätta Sucker Punch tillbaka på kartan. Men lever det upp till hypen?

En av de bästa superhjälteserierna jag läst heter Invincible, är skriven av Robert Kirkman och handlar om Mark Grayson - en tonåring som ärver sin utomjordiska pappas superkrafter och Coles utseende och krafter förändras beroende på om man låter honom göra onda eller goda gärningar. Coles utseende och krafter förändras beroende på om man låter honom göra onda eller goda gärningar. plötsligt tvingas dela upp sin tid mellan att rädda världen, dejta flickvänner och klara av high school. Det är den perfekta avvägningen mellan övernaturliga inslag och trist vardag. Och när jag spelar Infamous är det med samma känsla i kroppen som när jag läser Kirkmans Invincible. Kontrasten mellan gott och ont, skämt och allvar, finns hela tiden där, men är aldrig så uppenbar att man avfärdar spelet som det ena eller det andra. Infamous är i många avseenden en lättsam och okomplicerad upplevelse, samtidigt som det får ett allvarsamt uttryck och en tyngd i berättelsen genom de våldsaktioner man kan utföra och de moraliska val man hela tiden ställs inför.
För Infamous är ett KOTOR-light i det avseendet. Alla val man gör i Empire City får konsekvenser för hur man uppfattas i staden. Är du elak och dödar människor utan anledning kommer folk att börja kasta stenar efter dig på stan, och dina bästa vänner kommer inte längre hjälpa dig för att de vill utan för att de är rädda. Alla så kallade ”karma moments” inleds med att spelet stannar av och att huvudpersonen Cole överväger för- och nackdelar med den goda respektive onda utgången av situationen han befinner sig i. Det får en att tänka till lite extra Genom att samla på sig erfarenhetspoäng kan man uppgradera och lära sig nya förmågor. Genom att samla på sig erfarenhetspoäng kan man uppgradera och lära sig nya förmågor. innan man gör sina för historien avgörande val och ger spelet ett känslomässigt djup jag definitivt inte hade förväntat mig att den här typen av actionspel skulle ha.
Infamous är en blandning av friheten i GTA, nätsvingandet i Spider-Man 2 och parkouren i Mirror’s Edge. Sucker Punch har utvecklat en fantastisk motor för utforskande där varenda avsats går att klänga sig fast i och där övergången från olika moment i klättringen och hoppandet hela tiden sker smärtfritt och utan irriterande glitches. Huvudpersonen Cole är den klassiska superhjältestereotypen som genom en mystisk explosion hamnar i koma och efter uppvaknandet upptäcker att han utvecklat superkrafter. Explosionen som gjorde att Cole numera kan kontrollera elektricitet med sina händer ödelade stora delar av den stad han bor i och det är nu upp till honom att reda upp röran han indirekt var med och orsakade. Och det är här, i den berättande delen av spelet, som dess största brister visar sig. Infamous är ett stundtals väldigt generiskt spel, där allt från uppdragsstruktur och strider snabbt blir till rutin. I mellansekvenserna förmedlas historien genom galet snygga klippboksillustrationer medan alla försök till berättande genom spelets egen motor upplevs som både stela och ganska opersonliga i jämförelse. Infamous är ett spel för alla som önskade att Nico skulle byta ut den slitna skinnjackan mot en cape i GTA IV och som såg sandlådeleken hellre än berättelsen som central i det spelet. Om så är fallet har du en av dem bästa superhjälte/superskurk-simulationerna som gjorts att se fram emot.

Mattias Kölare 22 maj 2009 15:34 Visningar: 2989

+Fantastiskt flyt i klättring och hoppande.

-Tafflig story och stundtals ganska enformigt.