Final Fantasy XIII

Final Fantasy serien är utan tvekan en av de bästa spelserierna någonsin. Det var den som på allvar ledde till att RPG-genren fick sitt genombrott i väst. Därför är alltid varje ny del i serien extremt efterlängtad.
Få spel har gett upphov till så många diskussioner redan innan det har släppts som Final Fantasy XIII. När japanska FF-fans började diskutera spelets linjära design blev har diskussionerna gått från allt mellan att spelet är ett fiasko till att det är ett mästerverk. Tyvärr håller jag med det förstnämnda.

Det börjar spännande med actionfyllda och sanslöst snygga filmsekvenser. Spelets huvudperson Lightning (en av de mest otrevliga huvudpersonerna någonsin, som mer än gärna slår andra huvudpersoner vid flera tillfällen) försöker rädda sin syster Serah. Inom en kort stund presenteras de flesta av huvudpersonerna. Sazh är spelets enda förmildrande faktor och är hennes motsats. Han vill rädda sin son från Sanctum (som styr Cocoon). Han påminner en del om en smalare version av Barret från FF VII. Vanille är förmodligen den värsta karaktären i spelhistorien, glättig och med ständigt malplacerat uppträdande och kommentarer. Snow är ledare för motståndsgruppen Team Nora som slåss mot de styrande av Cocoon. Han springer gärna in i en strid utan att tänka sig före eller alls. Han säger nästan bara "Serah" och "focus". Hope är en vanlig pojke som dras med i äventyret då hans mamma dör när hon försöker hjälpa Team Nora. Hope följer med gänget då han anser att det hela är Snows fel. Hope gnäller konstant hela spelet igenom. Fang kommer in lite senare i spelet och verkar till en början lite mystisk. Hon påminner mycket om Paine från FF X-2 och är inte så hemsk.

Efter en timme börjar man känna att något är fel. De snygga filmsekvenserna avbryter var 5-10 minut vilket blir otroligt enerverande. Detta fortsätter under i princip hela spelet vilket leder till att man blir så trött på dem att man efter ett tag trycker bort flera av dem. Spelets handling förs nästan uteslutande framåt i (de meningslösa) filmsekvenserna vilket kan leda till att striderna nästan känns som en utfyllnad. Handlingen i sig är så förvirrad och oklar att karaktärerna själva klagar över det hela vid ett flertal tillfällen.

Stridssystemet har på pappret förbättrats sedan FF XII. Den stora nyheten är paradigm systemet som liknar jobbklasserna från FF V. Med ett snabbt tryck på LB-knappen kan du snabbt byta paradigm utan någon fördröjning vilket gör striderna i FF XIII fartfyllda och smidiga vid första anblick.
En till nyhet är det så kallade stagger-systemet där fiendens mätare byggs upp efter flera lyckade attacker i följd. När stagger-nivån är nådd kan spelaren göra avsevärt större skada än tidigare. Tyvärr förstörs hela systemet av att det är nästan helt automatiserat.
Utvecklingen av karaktärerna sker genom Crystalum systemet som fungerar som Sphere Grid i Final Fantasy X. Varje gång en fiende besegras erhålls Crystalum points som kan användas för att utveckla karaktärerna.

Det linjära upplägget som har diskuterats flitigt på internet är en av de största nackdelarna. Bortsett från kapitel 11 då man kommer till Gran Pulse är det som att gå en rak stig framåt. Vid några få tillfällen kan man vika av några meter för att hitta en skatt. Samtidigt som Square Enix har gjort spelet löjligt linjärt har de även tagit bort städer, butiker samt möjligheten att prata med andra människor utöver med de egna karaktärerna vid ytterst få tillfällen. Istället finns butiker i sparsfärerna längs med vägen man går. Jag vet inte hur producenterna tänkte när man tog bort det mest grundläggande i ett RPG. Lägg där till att de klassiska segergesterna och den klassiska ljudslingan när fiender har besegrats inte längre finns kvar.
Spelets enda icke-linjära del är Gran Pulse i kapitel 11 som skulle vara den bit där spelet ”öppnar upp sig” och blir bra. I själva verket är det ett enda enormt fält där man ska utföra 64 olidligt urtrista uppdrag som går ut på att besegra en mängd fiender. Bara en självplågare orkar ta sig igenom alla uppdrag. Spelets sista kapitel är ett enda utdraget självplågeri. Det kapitlet består bara av extremt utdragna strider som radas på varandra. Bli inte förvånad om en enskild bosstrid kan ta upp emot 20-30 minuter.

I och med att Lightning har getts ett utseende som ska få henne att vara en kvinnlig Cloud försöker Square Enix föra tankarna till den mästerliga sjuan. Tyvärr är den enda likheten med sjuan. Varför Square Enix ger oss det här istället för den efterlängtade remaken av FF VII är en gåta. Final Fantasy XIII kan inte på något sätt jämföras med tidigare delar till SNES, PS och PS2 då det har så många grava fel att det inte borde ha passerat speltestarna. Final Fantasy XIII är inte bara årets besvikelse utan kanske tidernas besvikelse. Final Fantasy XIII ännu ett bevis på Square Enix oförmåga att göra ett bra FF spel till next gen konsolerna.

Spela hellre: Vad som helst.

ZidaneIX 10 aug 2010 14:01 Visningar: 1866

+Sanslöst snygg grafik. Sazh är genuin och sympatisk