Samba de Amigo

Samba de Amigo släpptes till Dreamcast år 2000 och använde sig av rörelsekänslig teknik långt innan Wii ens fanns på ritbordet. Tyvärr ledde denna banbrytande teknik med två tillhörande maracas till att spelet kostade lika mycket som tre fullprisspel och att försäljningssiffrorna blev lägre än vad spelet förtjänar. I och med Wii får nu alla en chans att upptäcka spelet till ett rimligt pris.

Samba de Amigo bygger på sann spelglädje och lättillgänglighet. Det spelar ingen roll om man spelar det i en timme eller tio minuter, alla kommer garanterat att led när man spelar det. Till ljudet av ett 40 tal svängiga samba och latinolåtar använder du Wii moten och nunchuk (fungerar även bra med två Wii motes) i olika höjd i rätt takt för att få poäng. Det gäller inte bara att röra kontrollerna t rätt höjd, under spelets gång ska man bland annat posera och göra cirkelrörelser, allt i härligt tempo.

Wii versionens största fördel är att den har betydligt fler låtar än Dreamcast originalet, vad sägs om La Bamba, Volare, Pon de Replay, Mambo nr 5, Oye Como Va, Conga, The Cup of Life och Samba de Janeiro för att bara nämna några av låtarna? Det finns även fler låtar att ladda ned som är riktigt bra, även om man måste hosta upp 500 points för 3 låtar.

Tyvärr medföljer inte några maracas som till Dreamcast versionen. Dock går det att få tag i Wii maracas om man letar lite på nätet för det som vill ha den ultimata samba känslan. Trots det fungerar kontrollerna överlag ganska bra. Jag var tvungen att kalibrera några gånger innan det fungerade helt bra för mig. Av någon konstig anledning verkar det som när man skakar Wii moten högt till höger så blir det ibland problem med registreringen.

Samba de Amigo är ett av de roligaste musikspelen jag har spelet. Det blir aldrig lika omöjligt svårt som Dancing Stage kan vara på de svårare nivåerna. Samba de Amigo är också ett av de ytterst få spel till Wii där kontrollskakandet inte känns enformigt och trist efter en kvart. Det är ett sant nöje att följa apan Amigo på hans musikäventyr. Jag hoppas verkligen att vi kan få en riktig uppföljare, kanske skulle det fungera perfekt med Kinect? Av realådorna i spelbutikerna att döma har inte Wii versionen heller blivit någon större succé. Du kan säkert utan några problem få tag i spelet för en hundralapp eller mindre. I det iskalla februarivädret med decimetertjock snö behövs lite värme och vad kan då passa bättre än lite samba? Ge spelet en chans och du kommer garanterat att le varje gång du spelar det.

ZidaneIX 19 feb 2011 16:40 Visningar: 1427

+Härlig musik. Fantastiskt roligt att spela

-Vissa kontrollproblem. Svindyrt DLC.