Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Sonic Generations



Den här recensionen är hämtad från LEVEL 68.

Sonic fyller 20 och firar med att ta med oss på en resa som löper genom större delen av hans karriär.

Att påstå att allt var bättre förr är en trist inställning som bara gör livet tråkigare. Men ibland är det sant och Sonic the Hedgehog är ett lysande exempel på det.

Under 00-talet gick han så vilse i pinsamma dialoger och fladdrig kontroll att till och med Sega började längta tillbaka till 90-talet. 2006 års Sonic the Hedgehog återanvände originaltiteln från 1991. Sonic the Hedgehog 4 var en återgång till de tvådimensionella rötterna där vi slapp Sonics fåniga djurvänner. Och nu är det alltså dags att fira plattformshjältens 20-årsdag. På förhand har Sonic Generations framstått som en retrofest utan like.

Men den verkliga partystämningen uteblir. Sega har nämligen en helt annan syn på retro än vad du och jag har. Av de nio banorna i Sonic Generations är bara de tre första baserade på Mega Drive-eran. Det innebär till exempel att Sonic 3 och Sonic & Knuckles har klumpats ihop till ett enda spel och enbart representeras av Sky Sanctuary – ett trist val i jämförelse med Angel Islands brinnande paradisinferno, Hydro Citys snirkliga vattenruschbanor eller Flying Battery, zonen med seriens bästa musik.

Med lite god vilja kan man även räkna de båda banorna som bygger på Sonic Adventure och Sonic Adventure 2 som gamla klassiker, men det ändrar inte på faktumet att den första halvan av spelet är betydligt roligare än den andra.

Detta borde inte förvåna någon som kan sin Sonic-historia. Mer oväntat är att de individuella banorna är roligast i modernt utförande. Varje zon är nämligen uppdelad i en tvådimensionell retroversion och en modern tredimensionell akt. Här hade nog alla räknat med att den klassiska Sonic en gång för alla skulle visa sin moderne motsvarighet var skåpet ska stå. Men kontrollen saknar tyngd och är inte alls lika exakt som den var på Mega Drive-tiden. Sonic har blivit fladdrigare och behåller inte sitt momentum på samma sätt som förr. Dessutom finns återkommande sekvenser där Sonic springer som på räls. Det gör att helheten känns splittrad och inkonsekvent.

Istället är det de moderna banorna med blixtsnabb plattformsracing sedd bakifrån som känns bäst. Men samtidigt som de ser vansinnigt läckra ut är de förrädiska. Hastighet och rättvis kontroll går inte alltid hand i hand. Sonic flyger av banan och trampar genom ytor som ser ut att vara mer solida än de faktiskt är. Dör man i Sonic Generations är det sällan uppenbart varför.

MASSOR AV EXTRAMATERIAL
Ett annat inslag som gör mig kluven är bonusuppdragen. För att få tillträde till bossarna i Sonic Generations måste man spela om tidigare zoner och utföra speciella uppgifter, till exempel klara banan snabbt eller använda någon av sina kompisars specialförmågor. Nackdelen med det här systemet är att, tja, det inte är roligt. Fördelen är att man kan låsa upp mängder av artwork, biografier och musik från spel som Sonic Spinball, Sonic CD och Knuckles’ Chaotix. Sonic Generations har med vissa undantag (City Escape och Perfect Chaos!) utmärkt remixad musik redan från början och allt detta retromaterial ger spelet ett klart mervärde. Det finns till och med en gömd, digital Mega Drive där man kan spela originalspelet.

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva den här meningen, men Sonic har ett och annat att lära av Mortal Kombat. När fightingserien startades om tidigare i år strutande Ed Boon i seriens nutid för att fokusera på de gamla spelen – som alla älskar. Om Sonic Generations hetat Sonic Mega Drive Trilogy hade det kunnat leva på sin retrokänsla och få oss att glömma den moderna Sonics brister. Nu blir det ytterligare en påminnelse om att det faktiskt var bättre förr.

Relaterade bilder

Taggar: Sonic Generations Sega, Sonic the Hedgehog, Tails, Victor Sjöström, LEVEL

Victor Sjöström 12 nov 2011 08:25 Visningar: 2955

+Fantastisk grafik och musik. Sonic är ytlig i ordets bästa bemärkelse.

-Tyckte du att Tails röst var irriterande tidigare? Nu finns det två stycken.

6 Allt var inte bättre förr. Men en del.

Användarnas medelbetyg: 8.0

Kommentarer

Avgrundsvrål12 nov 2011q

Ptja, de försökte sitt bästa och lyckades bättre än väntat antar jag. Jag tycker Sega påminner om Guns n Roses eller The Misfits idag. De gör covers på gamla meriter. Tycker lite synd om Sonic.

Nobodywashere12 nov 2011q

Säger som Yahtzee sa, dom borde ha tagit Sonic runt ladugården och skjutit honom för många år sedan för att lindra hans lidande. även om spelet är lite över medel så tror jag aldrig Sonic kommer komma till toppen... någonsin.

repli12 nov 2011q

Håller inte alls med. Njöt av allt som fanns däri, men det som var väldigt synd var att det inte fanns så mycket av det. :P
Men min inställning kanske är lite annorlunda då jag faktiskt är ett fan av moderna Sonic, och inte gamla. xD

TheBrainFreezed12 nov 2011q

Nobodywashere:

jag aldrig Sonic kommer komma till toppen... någonsin.


Sonic Generation ser då ut att vara nära toppen

Anonym12 nov 2011q

Verkar bra detta spel.

ChemicalHappiness12 nov 2011q

Tack för insikten! Blir nog att vänta på reakorgen tror jag....

Marow12 nov 2011q

Jag har bara spelat Sonic 1 och 2 (mest sistnämnda), men aldrig föstått varför alla älskar dem. Motsägande bandesign och klumpig Sonic. Om han är snabb, varför inte utnyttja det istället för att han ska stanna upp och tvingas göra klumpiga plattformshopp? Nej, jag tar de nyare spelen vilken dag som helst.

Anonym12 nov 2011q

Tipsar återigen folk om Sonic Colours.

Inte endast ett bra Sonic-spel i 3D. Nej. Ett av de bästa Sonic-spelen som någonsin släppts, rentav.

Lindberg12 nov 2011q

Tobias Söderlund:

Tipsar återigen folk om Sonic Colours.


Sega får släppa det på 360 eller PS3 isåfall.
Känner inte en själ som har en Wii. Tänker inte heller köpa en Wii.

Anonym12 nov 2011q

Lindberg:

Känner inte en själ som har en Wii.


Bara en sisådär typ 80 miljoner världen över.

Sonic Colours har sålt väldigt, väldigt bra.

Alianger12 nov 2011q

Låter på texten som 4/10, max. Jag lär köpa PC-versionen en bit fram och hoppas på att fans moddar om fysiken.

Itami12 nov 2011q

Tobias Söderlund:

Tipsar återigen folk om Sonic Colours.

Inte endast ett bra Sonic-spel i 3D. Nej. Ett av de bästa Sonic-spelen som någonsin släppts, rentav.


Äntligen någon som håller med. Fattar inte varifrån allt gnäll kring det spelet kommer ifrån.

Anonym12 nov 2011q

Itami:

Fattar inte varifrån allt gnäll kring det spelet kommer ifrån.


Vet inte om jag sett så mycket gnäll... däremot har typ ingen spelat det (för att det är till Wii, lol).

yarre12 nov 2011q

Tyckte demon var rätt roligt men inget större fan av Sonic. Flickvännen har mer historia med sonic och hon älskade det... men Sonic Colours var nog en större favorit för min del också. Jag är nog mer förtjust i den moderna Sonic än den gamla då jag såg honom mer som en fiende förr.

Lindberg12 nov 2011q

Tobias Söderlund:

Bara en sisådär typ 80 miljoner världen över.


Känner fortfarande ingen som har en Wii för det.

Kntheking12 nov 2011q

Bara för att vissa spel inte är som en enda lång tutoriallevel med checkpoints varje centimeter utan faktiskt har lite utmaning i sig så får de lägre betyg. Fantastiskt.

Ja, jag har skrikit åt Generations ett antal gånger men inte för att jag dör, det är oftast ens eget fel. Jag gillar utmaning.

Anonym12 nov 2011q

Lindberg:

Känner fortfarande ingen som har en Wii för det.


Finns dock de som äger ett Wii som ändå väljer bort spelen till den, oavsett om de får bra betyg eller ej. Så jag vet inte om det har någon större betydelse.

Synd bara att Sonic Colours verkar ha hamnat i händerna på folk som inte diskuterar sina spelupplevelser nämnvärt på forum likt Loading.

Kntheking12 nov 2011q

Tobias Söderlund:

Synd bara att Sonic Colours verkar ha hamnat i händerna på folk som inte diskuterar sina spelupplevelser nämnvärt på forum likt Loading.


Colours är riktigt bra men Generations är mycket bättre!!!!!

Deffpoised12 nov 2011q

Jag gillar verkligen Sonic och äger många av spelen. Men fysiken och spelkontrollen har aldrig fungerat perfekt för mig. Precis som Marow sade så förstår jag mig inte på hur man utformat spelen och banorna. Gillar inte hur man är bunden till att bli skadad på banorna om man inte spelat dem förut.

Sonic för mig känns oerhört mycket som ett Trial and Error-spel fast mer komplext och klumpigt. Det enda Sonic-spel där jag känt jag har haft ganska mycket kontroll måste vara Sonic Adventure 2 Battle. Där hade Sonic en hastighet jag klarade av och det fanns hinder som jag faktiskt hann med. I de allra senaste dock så känner man ofta att man kan "rusha" genom hela banan men alltid ska det vara någon spik som man omöjligen kan undvika på första försöket. Utanför dessa rushsegmenten så är plattformandet extremt obehagligt. Små plattformar där man långsamt måste hoppa vidare och aldrig kan man känna sig självsäker på Sonics fysik.

Jag gillade Sonic Colours men ofta kände jag frustration över att det inte flöt på lite bättre. Charmen med Sonic måste ju vara när man nötar banor för att få bättre rank. Dock just i Sonic Colours gillade jag inte det så mycket då det handlade så mycket om att förstöra fiender och få "colour bonuses" och inte springa genom banan på kort tid.

Sonic-spelen tilltalar mig fortfarande men samma känsla av kontroll som i till exempel Super Mario-spel kommer Sonic förmodligen aldrig ha och därför kommer jag nog aldrig heller att föredra Sonic.

Marow12 nov 2011q

Deffpoised:

Sonic Adventure 2 Battle


[love]

Bluefox13 nov 2011q

Meh. Jag som tyckte att demon kändes rätt nice. Fast jag var aldrig riktigt förtjust i Sonic när det begav sig just för att jag hade svårt för att styra honom i hopp och liknande, vilket kändes betydligt bättre i detta. Men trist nog så verkar de heller inte välja rätt banor heller.
Får väl ta det någonannangång då.

Spindasher17 nov 2011q

Men det är ju det här som är problemet med Sonic-spelen idag.

Vad SEGA än gör, kommer fansen alltid på något att klaga på. Nu har vi;
Klassisk 2-D gameplay, Classic Sonic, ett fungerande system för Modern Sonic, och bra grafikmotor.

Men ändå ska vi gräva efter saker att gnälla på.
Ha kul med spelen, bry dig inte om andras gnäll.

Wavecruiser14 dec 2011q

Om jag ska va helt ärlig (och nu överdriver jag inte) så är det här en solklar 10. Det här känns som det ultimata Sonic-spelet, det har Old School Sonic och Modern Sonic, extremt många banor (för att vara ett Sonic-spel), bra utformning på banor, musik (ja man kan byta under tiden man spelar), extrabanor till max, 2D/3D-view. Finns rätt mkt. Storyn är väl det enda som är lite töntigt, men det har väl inte riktigt varit seriens starkaste sida. Menar tycker folk att det är en bra story i ex Super Mario Galaxy? Sen är kontrollen knivskarp, det tar lite tid innan den sitter kanske.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.