Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Call of Duty: Modern Warfare 3



Den här recensionen är hämtad från LEVEL 68.

Sett till försäljning passerade Modern Warfare 3 redan under det första dygnet vad Battlefield 3 presterat under en vecka. Kriget tycks därmed vara avgjort. Men hur bra är spelet bakom miljonerna?

Att Activision inför Modern Warfare 3 gärna talade i ordalag som ”2011 års mest efterlängtade underhållningsrelease” var alltid mer roande än givande. Inte minst som det väckte källkritiska frågor. Till exempel metoden för att mäta just hur ”efterlängtat” Modern Warfare 3 har varit i jämförelse med exempelvis Adeles hyllade skiva 21 eller Steven Spielbergs tolkning av Tintin (en film som varit ”på gång” sedan 1983).

Den efterföljande statistiken varit både långt mer intressant och handgriplig. Efter ett första dygn hade spelet sålts i 6.5 miljoner exemplar i enbart i USA och England. Det talar sitt tydliga språk: Call of Duty-sviten är fortfarande världens mest omfattande och tongivande institution för militaristiskt förstapersonsvåld.

Det är inte så konstigt. Få spel är bara vid namnet lika mycket av en varudeklaration som Call of Duty. Formen för serien är numera så pass utmejslad att den känns direkt orubblig. Vid det här laget vet vi vad vi får i form av en hårt regisserad kampanj och sanslöst späckad multiplayer. Och lika lite som vi förväntar oss att avsparken för nästa säsong av FIFA ska äga rum på månen, förväntar vi oss att ett nytt Call of Duty ska skaka om serien i dess grundvalar. Modern Warfare 3 gör ingenting för att ändra den uppfattningen. Som alltid handlar det om ett sinnessjukt bombastiskt actionspektakel återgivet i 60 blytunga bildrutor i sekunden.

TREDJE VÄRLDSKRIGET
I Modern Warfare 3 är anslaget större än någonsin. Världen befinner sig inte längre på randen till ett tredje världskrig, utan mitt i det. Under kampanjens världsomspännande berg- och dalbanetur förflyttas vi i rekordfart från indiska Himachal Pradesh till New York, Sierra Leone och europeiska storstäder som London, Paris och Prag. Alltmedan ryska ultranationalistiska kängor inkräktar på världsmedborgarnas boyta.

För manuset står den Oscarsbelönade Paul Haggis (Crash, Casino Royale) som medförfattare. Helt betydelselöst ska det visa sig, då ramberättelsen som alltid är sensationellt tunn. Men att storyn alltjämt pendlar mellan att vara smått inkoherent till dödsföraktande obegripliga är i sammanhanget helt ovidkommande. I hetluften – som när man från en tank lyser upp ett parisiskt garage med maskingevärets mynningsflammor och sedan, på oväntat Gevalia-manér, rasar ner ett par våningsplan – spelar det mindre roll att manuset är både överdådigt absurt och fullt av rykande kulhål.

Med Michael Bays filmkatalog som främsta referensram behöver man trots allt aldrig visa att man är nere med tråkiga koncept som naturlagar eller logik.

ETT NYTT INFINITY WARD
Trots att Infinity Wards grundare och forna chefsideologer, Jason West och Vince Zampella, inte längre finns med i sammanhanget är deras övergripande designfilosofi inpräntad i varenda bildruta i Modern Warfare 3 – sanslöst spektakulära set peices bombarderar horn- och trumhinnorna med sådan intensitet att det inte finns tid för reflektion, knappt ens andrum.

När det däremot kommer till finliret blir bilden av ett urholkat Infinity Ward tydligare. Kampanjen känns ofta endimensionell och fingertoppskänslan i föregångarnas härligt vårdslösa kronologiska kast och tvära växlingar av både perspektiv och tempo lyser med sin frånvaro.

Det här kommer förstås som en besvikelse. Inte minst som det är Dead Space-mannen Glen Schofields och Sledgehammer Games som bär ansvar för delar av kampanjen. Visst finns det stunder av briljans, och de vill jag gärna tro är Schofields förtjänst. Till exempel när ett flygplan under pågående kapning fångas av turbulens och utvecklar helt nya förutsättningar för de improviserade eldstriderna innan planet slits i stycken. Eller för den delen hela det lysande Paris-uppdraget, som bjuder på en hisnande vansinnestur genom den sönderbombade världsmetropolen hela vägen fram till spelets mest minnesvärda crescendo. Men för det mesta står det klart att varken Infinity Ward eller Sledgehammer Games har samma förståelse för hur man bäst använder uppbyggnad för att ge tyngd åt avgörande scener.

Istället försöker man alltjämt kompensera designmässig finess med ett smatterband av öronbedövande explosioner, myndigt militärmansskrik, omtumlande skeden (gärna med suddig sikt) och rikliga återupprepningar av slow-motion-action vid sprängningen av varenda dörr man stöter på. Med reglaget hela tiden uppskruvat till elva blir fartblindheten oundviklig och då tangerar Modern Warfare 3 att bli en parodi på sig själv.

DELAD GLÄDJE
Räddningsaktionen kommer i form av flerspelarläget. Precis som i Modern Warfare 2 bjuds det på välsmakande munsbitsaction i samarbetsläget spec-ops. Här flirtar man med den gamla skolans high score-hets, då två spelare under hård press samarbetar för att fila sluttider och maximera poängutdelningen. Ibland får man rentav med små överraskande perspektivbyten – som när man spelar från en oväntad fiendevinkel i tidigare nämnda flygplansscenario – eller den spektakulära balansakten som äger rum när en spelare är prickskytt och den andra lunkande miniboss i tungt kroppspansar.

Utöver spec-ops är det nya survival som vigs åt samarbete. Det här är välbekant terräng för alla som diggar horde mode – eller för den delen Call of Duty-seriens egna spelläge zombies. För insamlade poäng köper man bland annat vapen, tillbehör till dem och killstreaks för att ha en bättre chans mot de allt hårdare anstormningarna. Det är hektiskt och galet roligt, särskilt när Infinity Ward på ett alldeles utmärkt vanvettigt och lekfullt vis släpper in attackhelikoptrar, självmordsbombare och en djurrättsaktivists mardröm: hundar med sprängdeg. Tyvärr finns det en hake då spelläget stödjer bara två spelare. När Treyarch dessutom har låtit fyra vänner mota bort de odöda nazisterna sedan ett par år tillbaka känns det här onödigt begränsat.

I det tävlingsinriktade flerspelarläget söker sig Infinity Ward tillbaka till rötterna i Modern Warfare 2. Fullt lika kaotiskt blir det aldrig, men när tolv spelare drabbar samman tar det inte många minuter innan luftrummet fylls av bombplan, predator-missiler och attackhelikoptrar. Gun game, som var en Black Ops-favorit är numera enbart tillgänglig genom privata matcher. Som kompensation introduceras istället spelläget kill comfirmed, där en dödskjutning inte tillgodoräknas förens offrets dog tags har samlats in. Det här öppnar upp en rad intressanta strategier. Avvägandet mellan risk och belöning är eggande när man använder dog tags som lockbete för inte ont anande medspelare.

Något som kan framstå som märkligt är hur Modern Warfare 3 inte tar vara på Black Ops vidareutveckling av konceptet, som bättre matchstatistik och möjligheten att slänga sig huvudstupa framåt (en nyckelfunktion i spelläget domination). Det kan förstås handla om att Infinity Ward och Sledgehammer Games vill sätta sin egen prägel och särskilja sig från vapenbrodern Treyarch. Men det gör också att det spelmässigt känns mer omodernt än spelet som utspelade sig under det kalla kriget

I eftertexterna framgår det att Infinity Ward och Sledgehammer Games har fått hjälp av Raven Software, Neversoft och Treyarch. Det är inte så konstigt att Activision kallar in hela sitt stall av namnkunniga utvecklare. Med Battlefield 3 har hotbilden mot Call of Dutys dominans varit större än någonsin. Men lika tydligt som att det behövs fem spelstudios och hundratals människor för att hålla igång det krigsmaskineri som serien har blivit, är att Call of Duty var som allra bäst när serien skapades av ett 50-tal kreativa eldsjälar.

Relaterade bilder

Taggar: Call of Duty: Modern Warfare 3, Activision, Infinity Ward, Sledgehammer Games, Treyarch, Battlefield 3, LEVEL, Johan Hallstan

Johan Hallstan 17 nov 2011 17:52 Visningar: 10943

+Flerspelarläget är mer omfattande än någonsin tidigare.

-Kampanjen saknar fingertoppskänslan från det gamla Infinity Ward.

8 Modern Warfare 3 visar att spelserien fortfarande håller måttet.

 

Kommentarer

Culture Vulture17 nov 2011q

Gillar att snittbetyget är "3" här på loading.

Nobodywashere17 nov 2011q

Jävligt bra recension. men jag skippar MW3, enda FPS jag mer vill ha för ett tag är skyrim och halo.

St Adam17 nov 2011q

Vad har hänt med bilderna? De är pyttesmå.

För övrigt så blir det den största pass jag någonsin lagt i spelhistorien på detta, speciellt efter att ha fått pröva det. Spelet är ju 4 år gammalt, vill inte punga ut 600 spänn för det.

Midvintern17 nov 2011q

Utvecklarna har resurser att göra vilket spel de vill... och gör samma spel en tredje gång.

Anonym17 nov 2011q

Är det fanboysen till BF 3 som röstar ner snittbetyget här? Som på Aftonbladet där det antingen har ett minus eller fem i betyg.

EnGoBBaz17 nov 2011q

Midvintern:

Utvecklarna har resurser att göra vilket spel de vill... och gör samma spel en tredje gång.


Om du tänker efter, finns det verkligen så mycket att ändra på? kanske lägga till rymdvapen och utomjordingar, eller inte :p

Anonym17 nov 2011q

Nobodywashere:

FPS jag mer vill ha för ett tag är skyrim


Du har en rätt bred definition av FPS du :)

Wiilmer17 nov 2011q

Hade en rolig diskussion idag i skolan om MW3:
Kille 1: Orka köpa MW3. Det är ju exakt samma spel igen.
Kille 2: Nä, det är ju helt nytt!
Jag: Vad är nytt? Det är samma upplägg, samma motor, samma animationer, samma kontroller (osv.)
Kille 2: Det är ju nya vapen, nya kartor... eh.... *byter ämne*

Anonym17 nov 2011q

Gillar faktiskt MW3. Var lite emot innan jag hade spelet. Men ville testa. Självklart är det likt mw2. Men det är som ett mw2 med mer balanserat gameplay och med mindre maps för högre tempo.

Och vi har theatre mode, som är kanon att använda. Härligt att ta fram chipsen och titta på sina bästa matcher.
Jag blir iaf mindre frustrerad vilket tyder på att inte allt för stora orättvisor förekommer i spelet.

TheBrainFreezed17 nov 2011q

Mungojerrie:

Är det fanboysen till BF 3 som röstar ner snittbetyget här? Som på Aftonbladet där det antingen har ett minus eller fem i betyg.


Jupp, stora horder med sådana på Loading tyvärr.

Alex Johansen18 nov 2011q

TheBrainFreezed:

Jupp, stora horder med sådana på Loading tyvärr.


Fast man behöver inte vara BF3 fanboy för att tycka att en åter-utgivning av ett fyra år gammalt spel för 600 spänn är dåligt!(Y)

frunns18 nov 2011q

Vet inte var ni köper spel men jag skulle nog aldrig någonsin lägga 600 spänn på ett spel. Jag betalade 450 på Webhallen och det tyckte jag var lite i överkant, men det var bara för att jag inte orkade vänta på postgången.

Bitbox18 nov 2011q

Jag måste säga att jag tyckte kampanjen var mycket mer engagerande än kampanjerna i MW1 och MW2, dom två var i mitt tycke katastrofalt tråkiga och jag har inte klarat dom än idag. Jag ska pröva att ge dom en chans igen nån gång för att se om dom fortfarande är lika tråkiga dock, men det känns som det för jag led verkligen när jag körde dom sist.

Anonym18 nov 2011q

Tog väl en sekund i både kampanjen och i Multi för att "Been here, done that"-känslan skulle ta vid för min del.

Spelet var småkul men jag tänkte hela tiden att om spelet hetat någonting annat, typ Homefront, hade ingen köpt det.

Småunderhållande men oerhört sterilt, på något sätt. 6/10 skulle nog vara mitt betyg.

SweBoo18 nov 2011q

Nu väntar vi bara på en recension av BF3

airdrawndagger19 nov 2011q

Kampanjen i COD4 var inte särskilt bra. Respawnande fiender, gråa miljöer, lite variation. Ett nästan omöjligt Veteran-läge. Jag tyckte att de fixade precis allt detta i MW2 som är så sjukt långt före andra kampanjer i den här typen av spel, och trean kör ju på i samma stil. Att det skulle vara exakt samma som COD4 är bara löjligt, man har uppenbarligen inte spelat det sen det kom om man påstår något sånt. Däremot är MW3 väldigt likt MW2, det är det ju... Men det är också fantastiskt storslaget, med episka set pieces, otroligt detaljerad grafik, och den bästa kontrollen (rent subjektivt) som den här genren kan bjuda på.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.