Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Star Wars: The Old Republic



Om Chris Klein varit ond (det kanske han är) och varit på god fot med den onda sidan av kraften (det kanske han också är) så hade han varit en level 36 krigare vid namn Vidqun. Han hade också varit en “Hej, jag är med i schutzstaffel”-version av sig själv.

Jag vet inte hur det är med Chris Klein, men mitt förhållande med MMO-träsket tog abrupt slut när jag sa hej då till World of Warcraft. Det blev för mycket tvång, för mycket upprepningar och för mycket hets. Mina spelbehov är antingen tidsfördriv, eller så vill jag ha en berättelse. Så ni kanske förstår de där nervösa tankarna; “Ska jag? Ska jag inte?” när den 20:e december närmade sig. För det var just personliga val och berättelse som jag fastnade vid och inget om det där andra som man tycker borde spela roll när det kommer till mmo.

Bioware uppfinner inte hjulet på nytt med Star Wars: The Old Republic, men de klär det i sina egna skrud och skapar något fantastiskt. Det faktum att de lyckas ta de där urtråkiga “Döda X antal av den sortens fiender” och baka in dem i uppdrag man bryr sig om som en bonusdel kan man bara applådera. Jag tror att dialogerna och känslan av att karaktärerna talar med just mig är det som gör att jag timme efter timme fortsätter spela som besatt. Samtidigt får man tidigt känslan av att vara mäktig och slipper känna sig som en nerf-herde de 20 första levlarna.

Även fast det naturligtvis har många fördelar med att spela tillsammans med vänner, eller ett gille, så är det inget måste. Och det passar mitt ansvarsfulla 26-åriga jag. Är det något jag ogillar extremt starkt så är det att vänta på en grupp ungdomar som “ska bara” när det vankas gruppspel. Själva huvudberättelsen klarar man ganska enkelt själv och det är enbart när det kommer till dagliga flashpoints och heroics (instanser) det verkligen behövs. Visst förtar det lite av grejen med ett MMO att spela själv. Men samtidigt så måste jag inte, det är inte direkt som att man får smisk på fingrarna varje gång man kör tillsammans.

Biowares version av ett universum långt, långt bort skiljer sig en del från det vi sett George Lucas producera på sistone. De har tagit filmerna och förflyttat det tillbaka till en tid då billig slapstickhumor och töntiga raser är förbjudet. Om man som jag valt att vandra den mörka stigen (finns det någon annan, om vi ska vara helt ärliga?), så är den fylld av sadistiskt våld, lögner och tortyr. Man vet att de lyckats när jag under småtimmarna sitter med en klump i halsen efter att ha förvisat en kvinna till ett liv med en man som garanterat inte kommer behandla henne med den respekt hon förtjänar.

Mitt spelande fick en markant ökning när min mamma köpte det helt fantastiska Tie Fighter till mig 1996. Och när jag väl fick mitt egna Tie Fighter-liknande skepp i slutet av akt 1 (huvudberättelsen är uppdelad i akter) hoppade jag upp och ner i stolen samtidigt som handflatorna slog mot varandra. Nej, så var det inte. Men nästan.

Ska jag vara helt ärlig så är flygdelen inte mycket mer än en railshooter och en daglig källa till snabba erfarenhetspoäng. Men det är en fast punkt i spelvardagen med dagliga uppdrag som ska utföras. Det är också här man småpratar lite med sina medhjälpare. Men det är också här drömmar om PVP (Player Versus Player) med rymdskepp föds och det är just det som är lite av charmen, MMO:n är i ständig utveckling och drömmar kan slå in.

PVP-delen känns som något Bioware bör se över, och det kommer de också göra. De har ju faktiskt avslöjat sina planer på detta området. Nu är detta något jag valt bort till förmån av berättelsen, men efter några omgångar av Huttball (capture the flag, fast du kan kasta flaggan) och Alderaan Civil War (conquest) har jag inte särskilt mycket att säga. Det är ganska kul, men inte mycket mer än så.

Med Star Wars: The Old Republic gav Bioware oss datorstyrda medhjälpare i spel och de introducerade på riktigt handling till MMO-genren. För någon som snudd på avskyr det här med yrken eller tradeskills i andra spel känns det uppfriskande att man här kan fokusera på det vid senare tidpunkt. Det kan man visserligen hos konkurrenterna också, men jag kan i lugnan ro sitta (eller stå) i mitt rymdskepp och skicka ut mina medhjälpare på uppdrag efter skrot, eller andra yrkesrelaterade uppdrag jag är för viktig för.

Star Wars: The Old Republic är allt jag någonsin önskade att World of Warcraft skulle vara. Dialogvalen och en berättelse värd att följa är det som får spelet att verkligen stå ut i mängden. Om Chris Klein tycker samma sak är jag inte så säker på, men vi hade blivit ett bra par han och jag.

Relaterade bilder

Taggar: Star Wars: The Old Republic, Bioware, Johan Olander, Loading, Lucasarts, Yoda, Jedi, darth vader, THE FORCE, Noooooo

Johan Olander 12 jan 2012 12:25 Visningar: 13266

+Dialogen och berättelsen är fantastiskt bra.

-Flygdelen kan utvecklas mycket mer.

9 .Allt vi drömt att ett Star Wars som MMO ska vara.

 

Kommentarer

Anonym12 jan 2012q

jag måste få mig en bättre dator så jag kan spela det här.

Christoffer Holmbäck12 jan 2012q

Ush, jag blev sugen på att skaffa det, inte bra (fast fin kritik till recensenten).

Den här frågan kanske passar bättre i forumtråden, men eftersom du Johan främst spelat det ensam, hur nära var din upplevelse den som man får i ett vanligt storydrivet rpg som t ex Kotor?

Johan Olander12 jan 2012q

Shepard:

hur nära var din upplevelse den som man får i ett vanligt storydrivet rpg som t ex Kotor?


Förvånansvärt nära skulle jag vilja säga. Nu var det extremt längesedan jag spelade Kotor. Men tänkte "Mass Effect" när jag spelade.

Men att köpa det med intentionerna att spela det ensam skulle jag inte rekommendera.

elbryan:

jag måste få mig en bättre dator så jag kan spela det här.


Om du gillar MMO så måste du verkligen det.

Lizzarder12 jan 2012q

Som ett allmänt fan av Bioware känner jag mig tvungen att någon dag överge mina endast konsol principer och skaffa det här någon dag.

Johan Olander12 jan 2012q

Lizzarder:

och skaffa det här någon dag.


Skaffa det innan alla blir elites. Tycker det är lite av charmen just nu. Många nybörjare och lvl 50 känns väldigt nåbart.

ade18212 jan 2012q

Flygdelen borde utvecklas, håller med!

Johan Olander12 jan 2012q

ade182:

Flygdelen borde utvecklas, håller med!


Tycker iofs det är ganska kul när det är svårt, men man lär ju sig snabbt.

Hoppas verkligen på rymd-pvp.

MeSako13 jan 2012q

Det jag avskyr är stridssystemet.. som är samma som i 90% av alla MMORPG.
Du står stilla på en punkt och trycker på siffertangenter tills antingen din fiende eller du är död..
Känns inte Star-Wars någonstans på den delen.. Ingen häftig akrobatik eller snabba "ljussabel-dödar" som man ser i filmerna..

Har alltid ogillat detta stridssytem, men ändå har jag kört upp 3 gubbar till runt 30..

Jag spelar för jag gillar storyn, och det är sjukt mycket roligare att spela med vänner med voicchat! :)

Johan Olander13 jan 2012q

MeSako:

Ingen häftig akrobatik eller snabba "ljussabel-dödar" som man ser i filmerna..


Min gubbe kastar folk omkring sig och jag tycker det är ganska balla strider. Särskilt när man möter lite starkare fiender med ljussablar.

Onlyindreams13 jan 2012q

Kört längre och längre och nu börjar jag märka begränsningar i min Smuggler/Gunslinger. Behöver oftare och oftare begära in hjälp från Jedis för att klara "vanliga" sidequests tyvärr.

Johan Olander13 jan 2012q

Onlyindreams:

Kört längre och längre och nu börjar jag märka begränsningar i min Smuggler/Gunslinger.


Hur långt har du kommit? Har enligt /played spelat i ganska exakt 3 dagar nu.

Har säkert 10 minuters speltid kvar till level 37. Saker har kommit i vägen för mitt spelande :(

Maxie13 jan 2012q

Har spelat rätt rejält sedan det släpptes (läs: väldigt stor del av jullovet), och även då jag verkligen gillar spelet så tänkte jag "njeeh" när jag såg 9/10, att "jag håller inte riktigt med här".

Iofs har alla sina betygskalor lite olika uppbyggda, men jag känner som att det i dagsläget är 8/10 (som enligt mig då är "ett bra spel!") - men att det definitivt har potential att nå högre höjder. Som sagt, ett MMO fortsätter att utvecklas hela tiden. Dessutom är en stor del av det som drar ned betyget för mig för stunden buggar - vilka jag självklart förväntar mig kommer fixas så fort som möjligt.

Onlyindreams13 jan 2012q

Johan Olander:

Hur långt har du kommit? Har enligt /played spelat i ganska exakt 3 dagar nu.


Är bara på level 16 själv så har inte spelat så länge egentligen. Men börjar möta sith apprentices som tar kål på mig..

Johan Olander14 jan 2012q

Maxie:

"jag håller inte riktigt med här"


Jag har ju varit extremt lyckligt lottad när det kommer till buggar. Har naturligtvis stött på dom, men inget som skulle dra ner betyget och inga som på något sätt har förstört för mig. Fick 5xp för ett utfört bonusuppdrag med hög lvl EFTER att recensionen skrivits, satt dock mest och flabbade över det.

framespersecond16 jan 2012q

".Allt vi drömt att ett Star Wars som MMO ska vara. 9/10".

Tycker synd om Johan Olander. Han har tydligen missat att det fanns MMO's före World of Warcraft.

Johan Olander21 jan 2012q

framespersecond:

Tycker synd om Johan Olander. Han har tydligen missat att det fanns MMO's före World of Warcraft.


Åh, som jag väntat på den kommentaren. Varför skulle du tycka synd om mig för? Jag var inte intresserad av MMO's innan World of Warcraft, så varför skulle jag relatera till dom för?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.