Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Tiny Tower



Jag älskar Tycoon-spel och simulatorer. Transport Tycoon och Theme Hospital. Till och med Acclaims charmigt trasiga Constructor. Helt enkelt sådant som är (mer eller mindre) fredligt och går ut på att bygga saker och tjäna pengar.

När jag nyligen skaffade en Ipad framgick det snabbt att genren fått en välförtjänt comeback på formatet. Så nu måste jag förstås spela ALLT. Vi börjar med Tiny Tower.

Tiny Tower är en retroförpackad upplevelse som går ut på att bygga en skyskrapa. Vi snickrar ihop våningar som små bitizens flyttar in i, och butiker där de arbetar. På detta tjänar vi pengar.

Det är ett gulligt och ganska traditionellt Tycoon-koncept. Det finns en hel del statistik och småpill för den dedikerade. Till exempel en Facebook-liknande applikation, "Bitbook", där våra bitizens ventilerar sina åsikter. Precis som i verkligheten sitter chefen med fingret på den stora röda "avskeda"-knappen och synar varje mening i sömmarna.

Tyvärr har Tiny Tower ett enormt problem: valen vi gör saknar helt betydelse. Det går inte att göra fel. Bitizens har olika drömyrken och färdigheter. Att ge dem jobb där de passar in ger fördelar i form av minskade inköpspriser när vi beställer hem varor till våra butiker. Men om vi sätter en bitizen som hatar matlagning på att jobba på kinakrogen så gör det egentligen ingenting. Vi går ändå alltid med vinst.

Alla som tycker om Tycoon-liknande spel känner till känslan. Den som gör entré när man byggt något så fantastiskt och perfekt att råkapitalisterna bara måste resa sig upp och påbörja en slowclap. Den känslan finns inte alls i vår lilla byggnad. Istället staplar vi våning på våning, affärer på lägenheter, och ingenting spelar någon roll.

Mekaniken kliver bort från att lista ut hur vi bäst skapar ett vinstbringande affärskomplex, till att placera oss i ett tillstånd där vi febrilt klickar på ikoner för att fylla på lagerhyllorna. Det finns verktyg och strategier för att effektivisera verksamheten, men eftersom det inte finns någon utmaning är de egentligen helt och hållet onödiga. Varför ska vi bry oss om sådant när spelet hellre vill att vi skjutsar latmaskar till olika våningar med hjälp av hissen? "Jag ska bara"-nerven kittlas aldrig, och redan när tionde våningen är på plats känner jag mig mätt, men dessvärre inte särskilt belåten, på hela upplevelsen.

Relaterade bilder

Taggar: Tiny Tower, NimbleBit, App Store, Iphone, Ipad

Mattias Frost 22 jan 2012 16:39 Visningar: 11618

+Mysig retrografik.

-Ingen utmaning.

4 Charmigt men tråkigt.

 

Kommentarer

Anonym22 jan 2012q

Jag ogillar verkligen detta spel.

Passar inte min livsstil för fem öre. Varenda gång jag tar en paus från spelet så återvänder jag till ett torn som går på tomgång. Får börja med att fylla på lagren i butikerna (vilket tar en evighet) och sitter jag fortfarande vid spelet en stund lyckas jag samla på mig lite pengar (genom att skyffla folk i hissen). Använder jag dessa pengar för att snabba upp någon lagerpåfyllning så känner jag mig nöjd för stunden och lägger det åt sidan.

Sedan när jag återkommer xx antal timmar senare står tornet på tomgång igen.

Och sådär håller det på... i en evighet.

Allt tar tid.

För lång tid.

Hade jag kunnat plocka upp det här titt som tätt under dagen så fort någon process är färdig (i spelet) så hade jag kunnat få någon form av flyt.

Men det får jag inte.

Stirrar således på att köpa 'pengar' för 'riktiga pengar' i spelet. Då kanske man fått upp lite tempo och haft hyfsat roligt när man spelar.

Men jag vill inte betala för att komma runt vad som känns som ett värdelöst designbeslut. Spelet ser ut som det gör för att folk skall bli less och köpa pengar i spelet för riktiga pengar. Och då har det, såklart, gått helt fel någonstans längs vägen.

Ditt betyg är väldigt rättvisande, kan jag tycka.

winner50022 jan 2012q

Skönt att jag inte är den enda som ogillar spelet!

Anonym23 jan 2012q

Tiny Tower var inget för mig. Kairosoft-spelen är MYCKET bättre: Game Dev Story, Pocket Academy, Mega Mall Story, osv.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.