Sakura Wars: So Long, My Love

Alla som har läst gamla nummer av Nintendo Magasinet eller Super Power/Super Play kom säkert i kontakt med alla ledare och artiklar av Tobias Bjarneby där han försökte förklara storheten med japanska rollspel, i synnerhet de gjorda av Square och Enix. Dessa spel med de gripande handlingarna och fantastiska karaktärerna var till stor del något vi i väst bara kunde sukta efter. Ända fram till 1997 var genren relativt liten i västvärlden då många utvecklare som t. ex Square var osäkra på om dessa spel överhuvudtaget skulle kunna slå i väst.
Som tur var ändrades detta i stor grad genom det fantastiska Final Fantasy 7 som blev genrens definitiva genombrott i väst som har lett till att vi i efterhand har fått ta del av många missade mästerverk.
Tyvärr finns det en del undantag. Det första Sakura Wars släpptes redan 1996 i Japan till Sega Saturn och har där blivit varumärket har blivit mycket populärt med fem numrerade spel och en mängd sidospår. Dessutom har det släppts en mängd manga, anime,musikaler, leksaker, ja till och med en specialdesignad Dreamcast konsol med Sakura Wars motiv. Trots det var det först 2010 som vi i Europa fick ta del av serien i form av den femte delen, Sakura Wars So Long, My Love.

Sakura Wars So Long, My Love äger rum i New York år 1928, en stad uppbyggd tack vare olika former av ångkraft och ång-drivna maskiner.
Spelaren axlar rollen som 19 åriga Shinjiro Taiga en löjtnant som tror att han skickas till New York och den hemliga organisationen New York Combat Revue, Star Division med uppdraget att beskydda staden. Till sin besvikelse upptäcker Shinjiro att alla hade förväntat sig att hans morbror, befälhavare Ichiro Ogami (hjälten i tidigare Sakura Wars spel) från Imperial Assault Force skulle kommit istället för han själv. Till början får han jobba med att riva biljetter på Little Lip Theatre, men han får till slut vara med i Star Division. Dock har han mycket att bevisa att han platsar där. Här börjar ditt uppdrag börjar skydda staden mot ondska som angriper den.

Sakura Wars är en annorlunda form av japanskt rollspel som blandar influenser från allt som taktiska rollspel, dating simulator, manga och anime.
Spelet är indelat i olika delar. Den första delen är den sociala aspekten där du interagerar med andra karaktärer i spelet och beroende på vad du säger och även hur du säger något påverkar din relation till de andra karaktärerna.Detta kallas LIPS (Live Interactive Picture System). När du träffar andra karaktärer får du vanligtvis tre alternativ vad du kan säga, säger du något bra hörs en positiv musiksignal, och säger du något dåligt hörs en negativ. Mycket av detta tar plats på Little Lip Theather, där många av spelets karaktärer jobbar som täckmantel för Star Division.
Dessa relationer påverkar Shinjiros och de andra karaktärernas förmågor i strid. Ju bättre relation de andra karaktärerna har till Shinjiro och varandra, desto starkare blir de i strid. Värt att nämna är det byggandet om sociala relationer är det enda sättet att levla upp i nivå, så du behöver inte spendera timmar på att slåss samma fiender för att gå upp i nivå.

Den andra delen är en upptäcker del som utvecklar den sociala delen med att du kan röra dig fritt och upptäcka New York (Manhattan). Här kan du själv bestämma vilka karaktärer du vill lära känna mer och det dyker också upp mindre minispel som påverkar dina relationer till de andra beroende på om du lyckas eller inte. Beroende på dina val finns det hela sex olika slut vilket leder till att spelet har ett stort omspelningsvärde.
Då och då blir New York angripet och det är här den tredje strids delen startar då du kontrollerar New York Combat Revue, Star Division. Dessa strider är uppdelade i två faser. Den första fasen är markstrider där du slåss mot angripande fiender med hjälp av de ångdrivna robotarna koubo. Striderna är i typisk strategisk turordningsbaserad stil med en mätare som avgör hur många steg du kan förflytta dig och hur många attacker du kan göra.
Efter det följer oftast direkt en luftstrid och dina koubo robotar förvandlar sig till stridsflygplan. Dessa bosstrider är oftast ganska långa och mycket spektakulära. Tänk dig något i stil med Skies of Arcadia så får du en uppfattning om det hela.

Eftersom en så stordel av spelet läggs vid de sociala aspekterna är självklart karaktärerna av stor vikt. Samtliga spelets karaktärer (nästan alla är kvinnliga ) är charmiga och älskvärda.
Vi har Gemini Sunrise, en söt och klumpig cowgirl från Texas som försöker passa in i storstaden. Cheiron Archer, en advokat med stort självförtroende och kort stubin som gärna åker motorcykel. Subaru Kujo är liksom Shinjiro från Japan. Hon, eller han (?) är besatt av att göra allting perfekt hela tiden och verkar ofta kall. Rosarita Aries är en liten flicka från Mexiko med mycket stor aptit och skicklighet med revolvrar. Diana Caprice är en fågelälskande läkare som har förlorat sin livslust.

Sakura Wars So Long, My Love är ett av de charmigaste spelen jag någonsin har spelat. Hela spelet i sig känns som att spela en manga eller en anime. Det är härligt japanskt samtidigt som det utspelar sig i New York. Alla karaktärer känns intressanta så det finns faktiskt anledning att spela om (att klara det tar ca 20 timmar) spelet för att få se nya situationer och nya slut. Lägg där till bra musik och mycket bra röstskådespeleri och du har en av Wiis absolut bästa titlar.

Efter att ha spelat So Long, My Love undrar jag genast varför vi i väst inte har fått ta del av tidigare spel i serien. Från debuten 1996 i Japan fick vi i Europa vänta i FJORTON ÅR på ett Sakura Wars spel. Det är helt oacceptabelt. Tyvärr har So Long, My Love fått väldigt lite uppmärksamhet och det är svårt att hitta något skrivet om spelet överhuvudtaget på svenska.
Jag hoppas verkligen att tidigare delar kommer släppas till nedladdning här i väst så att fler får ta del av denna bortglömda pärla som är Sakura Wars. Ge Sakura Wars en chans!

ZidaneIX 29 mar 2012 17:59 Visningar: 1274

+Underbart charmiga karaktärer. Härlig manga/anime känsla. Bra röstskådespeleri. Minnesvärda bosstrider.