Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Sonic & All-Stars Racing Transformed

Sonic & Sega All-Star Racing var den klart bästa Mario Kart klonen som någonsin gjorts. Härlig SEGA nostalgi, lysande banor och ett högt tempo gjorde spelet till en riktig höjdare.

Med Sonic & All-Stars Racing Transformed försökte Sumo Digital att göra mer än bara samma sak en gång till. Istället för att bara köra fordon på land får vi nu även chansen att att köra race även på vatten och i luften.
Detta gör att spelet påminner om Diddy Kong Racing. Men till skillnad från Diddy Kong Racing kör man inte bara med en typ av fordon under varje lopp utan fordonet ändrar automatiskt form efter miljöförhållandena, därav namnet Transformed.

Det är tänkt att att de olika fordonen ska vara spelets stora fördel men personligen tycker jag att det har blivit en stor nackdel. Spelkontrollen blir märkbart sämre när man kör svävaren och planet och tempot sjunker även det avsevärt. Allra värst är det i trånga utrymmen där det är mycket lätt att göra misstag som kan stå en dyrt.

Till spelets karaktärsgalleri får vi se en del nya ansikten. Allra roligast är att Vyse från Skies of Arcadia är spelbar. Andra nykomlingar är t ex Joe Mushasi (Shinobi), Pudding (Space Channel 5) och Röjar Ralf. Tyvärr har karaktärer som Billy Hatcher, Akira & Jacky (Virtua Fighter) samt Ryo Hazuki (Shenmue) försvunnit vilket jag inte förstår varför.


Vad gäller nya banor får vi bla. se Adder´s Lair (Golden Axe), Dream Valley (NiGHTS: Into Dreams), Dragon Canyon (Panzer Dragoon), Rogues' Landing (Skies of Arcadia),Seasonal Shrines (Shinobi) och OutRun Bay som DLC. Det kul även lite mindre kända SEGA serier också blir representerade med banor. Sumo Digital har gjort ett bra jobb och alla banor är otroligt snygga.

World Tour är spelets äventyrsläge där det gäller att samla ihop så mycket stjärnor som möjligt genom att utföra utdrag. Ju svårare nivå desto fler stjärnor kan man få. Dessa används för att låsa upp nya banor och karaktärer.
Jämfört med föregångaren har spelets svårighetsgrad höjts avsevärt. Att klara ett uppdrag i World Tour på hard är oftast otroligt svårt, att ta alla stjärnor är nästintill omöjligt.

Sammanfattningsvis känns Sonic & All-Stars Racing Transformed som lite av en besvikelse. Spelet är sämre på alla punkter (bortsett från grafiken) än sin föregångare.
Spelet är för svårt, mycket på grund av att kontrollen blir betydligt sämre med svävaren och planet. Personligen hoppas jag att man enbart kommer att köra på land i en eventuell uppföljare.

Jag hade gärna velat sett fler karaktärer. Varför plockade man bort vissa, i synnerhet Ryo Hazuki?. Varför gör man en Out Run bana men ger inte spelaren möjlighet att köra Ferrarin med blondinen i passagerarsätet? Sumo Digital gjorde själva en undersökning om vilka karaktärer som fansen skulle vilja se som DLC, hoppas verkligen att vi får se dessa i ett betydligt utökat karaktärsgalleri i en eventuell uppföljare.

Trots spelets brister är det ändå ett helt ok spel för gamers som gillar Mario Kart liknande spel och SEGA nostalgiker i allmänhet. Men satsa på föregångaren i första hand.

ZidaneIX 23 jun 2013 19:56 Visningar: 1169

+Snygg grafik. Härlig SEGA nostalgi. Vyse är spelbar!

-Planet och svävarens styrning kunde varit bättre. För svårt. Ryo Hazuki och många andra karaktärer har försvunnit.

6 Ett ok racingspel med många minnesvärda SEGA karaktärer.

 

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.