Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

NHL 15

För ett tag sen släpptes ännu en uppföljare i den långlivade NHL-serien. 2015-upplagan av serien får oss dock, åtminstone vi i spelskribetsskrået, att tänka på en av spelbranschens och -journalistikens många baksidor, nämligen den ständigt växande mängden spel att recensera. Det släpps allt fler spel, som dessutom blir allt längre, större och mer avancerade. Dessutom växer antalet spelare i och med spelmediets mognad och breddning. Kombinationen av allt fler och mer krävande spel att recensera, samt en större efterfrågan på recensioner från det ökande antalet spelare gör att arbetsbelastningen på spelrecensenterna växer exponentiellt. Detta gör att det behövs allt fler recensenter. Statistiska Centralbyrån har beräknat att det redan år 2030 kan behövas uppemot 1,2 miljoner spelrecensenter, bara i Sverige, för att täcka den framtida efterfrågan på spelrecensioner och annan relaterad konsumentupplysning. Det säger sig självt att situationen är ohållbar i längden. Något måste göras.

En föreslagen strategi, som diskuterats flitigt vid den internationella spelrecensentskonferensen i Reykjavik tidigare i år, är att helt eller delvis övergå till mindre personal- och resursintensiva recensionsformer. Det finns flera risker eftersom många av metoderna är oprövade, vilket riskerar att slå tillbaka på recensenterna i form av vilseledda konsumenter som köpt dåliga spel efter experternas inrådan. Vinsterna, om de alternativa metoderna skulle fungera, är däremot betydande. Att som som idag använda människor för att recensera spel är fruktansvärt dyrt. Ett riktigt mastodontrollspel kan ta över 100 timmar att klara. Och med en recensents bruttotimlön, inklusive alla skatter och sociala avgifter, på 300 kr så kan en enda recension kosta över 30 000 kr. För MMORPG:s, som kan ta hur lång tid som helst att klara, blir kostnaderna snabbt överväldigande.

En av dessa alternativa recensionsmetoder bygger på den analytiska statistiken. Denna metod använder extrapolering medelst linjär regression av Metacritic-snittbeyg för en spelserie. Nackdelarna med metoden är att den enbart kan tillämpas på uppföljare i etablerade spelserier, samt att recensionerna inte innehåller någon text över huvud taget utan endast betygssiffran. Men de flesta spel som släpps idag är ju ändå uppföljare, och dessutom har folk i den rådande smartphone- och Twitter-eran ändå inte tid att läsa text. Analytikerna tror till och med att text helt kommer att ha fasats ut när vi når Web 4.0 eftersom det är ett ganska omodernt och föråldrat koncept.

Fördelarna med metoderna är att fler spel kan recenseras snabbare, till lägre kostnad samtidigt som personal frigörs som kan sysselsättas i andra branscher, exempelvis inom vården. Detta förutsätter dock att recensionsmetoden görs helt datoriserat. För att se om metoden är tillförlitlig behöver den testas i skarpt läge. Vilket för oss tillbaka till NHL 15.

NHL 15 är en utmärkt försökskanin då det är en av oräkneligt många uppföljare i en och samma serie. Underlaget till betyget för NHL 15 utgörs av alla på Metacritic registrerade betyg för NHL 11-14, vika redovisas i tabell 1.

Tabell 1.


Medelbetygen för vardera titel, vilka också utgör det samlade Metacritic-betyget, visar på en stadigt nedåtgående trend. Detta åskådlig görs på ett tydligt sätt i figur 1 nedan.


Fig. 1.

Genom att extrapolera från samtliga betyg i dataserien, med säsongsår som oberoende variabel, enligt följande funktion...

f(x) = -2,759188372 + 5637,4057649662

...får vi fram ett Metacritic-betyg för NHL 15 på 78 av 100. Nu har dock betygen på Metacritic rätt stor spridning; alla recensenter har inte gett spelet ett betyg som motsvarar Metacritic-betyget exakt. Detta redovisas i betygens standardavvikelser (SD) i tabell 1. Det är rimligt att anta att NHL inte heller motsvara exakt 78 av 100. Därför behöver vi beräkna konfidensintervallet. Vi väljer ett 95% konfidensintervall (CI) vilket beräknas enligt:

78 ± (SE * z) = CI

Där z = 1,96 och SE = 0,64

Detta ger oss intervallet 76 – 79 (av 100) inom vilket 95% av Metacritic-betygen för spelet sannolikt hamnar. Men eftersom vi nu använder den här alternativa metoden så behöver inga traditionella recensioner göras utan vi kan med god säkerhet fastställa Metacritic-betyget utan några bakomliggande recensioner. Vilket är minst sagt effektivt.

Det fiffiga med metoden är att den enkelt kan användas för att recensera titlar som ligger ännu längre in i framtiden, långt innan de släppts. Genom att undersöka framtida NHL-titlar ser vi att spelen blir sämre för varje år som går. NHL 2043 ser ut att sannolikt bli det första spelet i serien som når 0 av 100 i betyg. Så passa på att spela NHL nu medan serien fortfarande är hyfsat bra.

78 av 100 avrundas till 8 av 10.

Taggar: Tagliatelle

Vetotat 9 okt 2014 21:32 Visningar: 3010

+?

-?

8 Har inte testat spelet, men statistiskt sett så är det sähär bra ---->

 

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.