Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Middle-Earth: Shadow of Mordor

Huvuden har rullat.
Blod har sprutat.
Hån efter hån har sagts.
Skrik och spring har blivit en vardag.
Dessa Uruks i Mordor fick sig en hel del smisk i spelet Middle-Earth: Shadow of Mordor.

Ett visuellt vackert och utmanande spel har det blivit. Ungefär på samma sätt som Assassins Creed och Batman-spelen som kommit ut. Men jag skulle nog vilja påstå att fighterna i SoM är något mer utmanade och något mer roliga.

Från att från början försökt komma till högre mark för att krossa fienden genom att hoppa ner på dem då de varit alldeles för många till att stanna kvar och utnyttja krafterna jag besitter. Det tog ett tag, det tog en hel del erfarenhet att få krafterna men det var det värt i slutändan.

SoM är upprepande, det kan jag inte förneka. I och med att alla fienderna har sina styrkor och svagheter så besegrar man dem inte på samma sätt. Men det blir upprepande framöver när samma döda uruk kommer tillbaka (man ska tydligen hugga av deras huvud för att de ska förbli döda) och har samma svagheter och styrkor, samt att vissa har liknande svagheter och styrkor som andra.

En hierarki finns.
Enkla fotsoldater, kaptener, livvakter och warchiefs (utöver bossarnas bossar man stöter på alltför få gånger).
Om du är ute och leker jägare så kan det hända att en vanlig fotsoldat dödar dig. Han blir då befordrad till kapten och växer i styrka.
Styrkan kallas i spelet för Power och varierar mellan 1-20 där 20 visar att det borde vara en svår fiende (om den nu inte råkar ha svagheten att an dör efter ett pilskott i huvudet).
Det blir ibland irriterande när samma uruk dödat en lite för många gånger trots att man gör bättre ifrån sig varje gång man ska utmana honom nästa gång.
Det blir än mer irriterande när samma uruk gång efter gång flyr iväg trots att man jagar som en galning.
Men det är ett fint och gött system, som aldrig verkar ha en ände...

Idag upptäckte jag att det kan bli omöjligt att döda motståndare ibland. Jag skulle utföra en Vendetta och då kan man endast vara inom ett visst område. Fienden hade några svagheter. Caragors, Mugai flugorna och explosioner.
Problem:
1. Inga Caragors i närheten
2. Inga flugor i närheten
3. Inget explosivt i närheten (hade kunnat skaffa en ability som gör att pilarna jag skjuter till slut flammar upp men vet inte om det skulle hjälpa).
Sen hade han styrkor. Jag gör en stun och slashar upp honom för att till slut avsluta med en specialare, men det gör inte då han kan skydda sig mot det. Detta brukar annars vara det enklaste sättet att besegra uruks på men inte denna gången.
Vad gör jag då?
Jo, avslutar uppdraget. Inte smart att sätta en uruk på en plats där inga av hans svagheter finns och styrkorna är omöjliga att kontra.

Artefakter och annat smått och gott skall man även leta efter. Enkelt är det och snabbt går det, mer än så sätter jag mig inte in i det då jag bara är ute efter att slakta lite.

Andra karaktärer finns såklart med i spelet. Utöver Celebrimbor som nyttjar en möter vi bl.a en dvärg vid namn Torvin som vill att vi ska döda en Graug som dödat hans vän för sisådär tio år sedan. En skön lirare jämfört med andra platta karaktärer man stöter på på vägen till den sista fienden, Black Hand, som inte var alltför snäll mot en i början.

Spelets huvudstory tar slut alldeles för snabbt. För mig tog det ca 12h. Så jag ser fram emot expansion(er) för att utöka dödandet av uruks lite till.

Summan av kardemumman:
- Bra spel
- Bra underhållning
- Bra sätt att få ut aggressioner man har mot uruks

Taggar: Shadow of Mordor, Middle-Earth, SoM

Xisco 10 okt 2014 13:14 Visningar: 3128

+Visuellt vackert, hierarkin, koppling till AC och Batman

-Upprepande, kort speltid

8 Talion does simply walk into Mordor

 

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.