Call of Duty (Sledgehammer)

Call of Duty: Advanced Warfare är det elfte spelet I Call of Duty serien och är det nyaste spelet efter den stora besvikelsen Call of Duty: Ghosts, men frågan är om Advanced Warfare kan återuppleva Call of Duty eller är spelet den sista spiken i seriens kista?

Handlingen:
Spelet börjar år 2054 och du spelar som mening Jack Mitchell(spelad av Troy Baker) som blir nedsläppt i sitt första uppdrag med USA:s Marines i Seoul i Sydkorea, där han och armén ska försöka att motstå en Nordkoreansk invasion. De lyckas slå bort Nordkoreas armé men till ett stort pris, 6000 soldater en av dem är Will Irons Jack:s bästa vän(spelad av Paul Telfer), Jack förlorar också sin vänstra arm i en explosion. På Will:s begravning träffar Jack Jonathan Irons(spelad av Kevin Spacey), Will:s pappa och VD av Atlas(en privat miltär företag), han ger Jack ett förslag: bli en medlem i Atlas och få en avancerad armprotes…

Eftersom att Call of Duty är mer ett multiplayerspel än ett singleplayer spel gör jag två olika sektioner om gameplayet i spelet.
Singleplayer gameplay:
Så, Call of Duty är ett First Person Shoter så uppenbarligen borde spelets campagin(story) följa de klichéer som har hemsökt serien ända sen fjärde spelet, svaret är ja och nej. Vi har fortfarande de uppenbarliga handlingstwistarna som bara är löjliga och att i grund och botten går man bara till ett ställe och skjuter några fiender och sedan går man till ett till ställe och skjuter några till. Ända skillnaden är hur man kommer till nästa ställe som, med Advanced Warefare introducerar Sledgehammer Games exo-skellet. Det gör allt från att låta en klättra på vägar till att göra en osynlig. Detta gör så att spelet får en ny twist och man längtar till att få använda en ny förmåga. Ett problem med spelet är att förmågorna inte används så mycket under den stora delen av spelet. Ett annat problem är att karaktärerna i spelet suger, jag hatar var ända en av dem, ända karaktären som jag kan tolerera är Jonathan Irons eftersom att trots att Kevin Spacey inte får använda sin talang till sin fulla potential är han ändå bra i vissa scener. Sista saken som jag ska säga är att slutet på spelet är ett av de värsta spelsluten jag någonsin har sett, allt som jag ska säga är att det är alla slags klichéer i ett.
Multiplayer:
Jag sa tidigare i recensionen att så det här kommer att vara den största delen i recensionen så det är väl bara till att börja då. Okej, så multiplayer i Call of Duty Advanced Warfare tar några grejer från alla de andra spelen I serien och blandar de med exo-förmågorna från Avanced Warfare och skapar en helt unik multiplayer som få spel kan matcha. Jag ska bara säga några exempel som Advanced Warfare lånar från de andra spelen i kronologisk ordning(jag kan bara nämna sakerna från de spelen i serien som jag har spelat). Raven Software (de som har skapat multiplayern) har lånat till exempel, att man kan kasta tillbaka granater från Modern Warfare, alla belöningar man får för att döda flera fiender från Modern Warfare 2, de förstörbara objekten från Modern Warfare 3, högteknologi vapen från Black ops 2 och att kunna glida på marken och kunna spela som kvinnliga soldater från Call of Duty: Ghosts. I grund och botten är multiplayern det bästa som Call of Duty någonsin har varit.
Exo-Survival:
Här ska två spelare överleva våg efter våg av fiender i olika bannor, jag har ett problem med hela spelet, att det bara är två spelare och att man inte kan spela med tre eller fyra spelare. Men det här spelläget är ett av de bästa i Call of Duty serien någonsin.
Sammanfattning:
Trots att Advanced Warfare har några problem är spelet bland de bästa First Person Shoters någonsin och jag tror att om de bara fixar några saker att det kan bli ett perfekt spel, men just nu är det bara bra, så med det sagt skriver jag nu mitt betyg till spelet.
Jag ger Call of Duty: Advanced Warfare en 4 ut av 5. Av PSWN.

Taggar: Call of Duty, Playstation 3, FPS

10 jan 2015 13:59 Visningar: 3164