Among the Sleep

Among the Sleep – en succé till fel pris

Among the Sleep är norska Krillbite Studios första släpp. Detta är en Steamspelares syn på Among the Sleep, indiespelens kostnad och förväntningarnas påverkan på spelupplevelsen.

Denna månad är det ett år sedan norska Krillbite Studio släppte sitt första stora projekt: Among the Sleep. Det är inte förrän nyligen som jag har kört spelet och sett mina farhågor både infrias och utebliva. Varför har det tagit ett helt år från release tills att jag spelat Among the Sleep? Generellt köper jag sällan spel direkt när de lanseras utan håller hårt i sedlarna tills att Steam belönar mitt tålamod med en rea. Detta gällde särskilt indiespelet ATS.

Även om många recensioner till spelet är positiva så finns det en överhängande irritation över att kostnad versus content-ration är fruktansvärt låg. Spelet kostade visserligen inledningsvis runt hälften av vad ett AAA-spel går på, men att lägga ut 200 pix för en tvåtimmarsupplevelse är i överkant. Säkerligen var det en hel drös som köpte ATS som fick så fina recensioner. Stålarna rullar in, men frågan är vad skadan blir av detta. Nästa spelsläpp för Krillbite blir problematiskt. Prislappen ligger säkert på samma nivå, om inte högre. Hur många fruktar grisen i säcken då? Hur många vågar lägga ut 20-30 euro på vad som kan vara ett nytt tvåtimmarsspel i stället för att hiva pengarna på 3-4 nya spel i en Steamrea?

Indieutvecklare överlag mår självklart fina fisken av att få en pengapipeline. Risken som finns är att det blir till ett tveeggat svärd. I kostnadsjämförelse så är Outlast lika dyrt som ATS. Båda Amnesia-spelen är billigare. Outlast och Amnesia-serien är kungar inom genren, till samma pris. Dessa titlar är förvisso äldre, men om vi tar Slender: The Arrival som kom ett halvår innan Krillbites spel så ligger den kostnaden på hälften. Slenders gameplay är längre och har större värde i att spela om eftersom det har gömd content och varierande achievements. Med andra ord är kritiken mot Krillbites prissättning befogad. Spelet är för dyrt.

När vi väl pratar om achievements; alla speltillverkare som lägger till achievements i Steam som faktiskt går att ta utan att man bli galen på köpet ska hyllas. Då menar jag att alla achievements är tagbara, så att spelaren kan få ett perfect game. Detta är möjligt i ATS, vilket verkligen uppskattas av mig som troféjägare.

Om Frictional Games begär hundralappar för kommande Soma och Red Barrels vill ha något liknande för uppföljaren till Outlast, så kommer jag inte vara den som tvekar. Dessa kommer jag dessutom köpa vid release. Jag skakar på huvudet åt mig själv, att jag är så ivrig på att inte låta något komma i vägen för ytterligare en chans att åter få skita i brallan, panikpissa på mig och skrika i falsett. Men om Krillbite knackar på dörren om ett år och säger ”Hej, köp Among the Sleep 2 för 200 spänn” (fast på norska) så kommer jag att trevligt men bestämt stänga dörren. Trovärdigheten för spelutvecklaren har redan dött, rent marknadsmässigt.

* * *

Med den ekonomiska delen bakom, så måste dock själva spelet hyllas. Eftersom jag på förhand visste att gameplayet var kort så hade jag accepterat det faktumet. När jag väl var igenom infann sig ingen besvikelse över att kakan var slut. Jag hade förväntat mig ett kort spel och njöt desto mer med den tiden jag var given. I skräckanda var det en vacker och helmysig tillställning. På det där sättet som bara skräck kan vara vackert, mysigt och stämningsfullt. De främmande elementen, upptäckterna och resan till förklaringen var fulländade i ATS. Spelet borde inte ha varit längre. En koncentrerad praktfull händelse i stället för ett utdraget pusselsysslande med få variationer.

Rent storymässigt är ATS en fullträff. Denna typ av berättelse är inget som har setts i spelsammanhang tidigare, så vitt jag vet. I filmer är det mesta på ett eller annat sätt redan gjort. Hur vanligt är det inte att barn och skräck är sammankopplade i filmens värld? Aldrig tidigare har användaren själv fått klä sig i den tvååriga parvelns pyjamas och kämpa på knubbiga ben för överlevnad. Den outvecklade motoriken och de plötsliga framåtfallen ökade spänningsgraden rejält, i jämförelse med det tröttsamma filminslaget jag-ramlar-när-jag-blir-jagad-för-att-det-ska-bli-spännande. På något sätt blev jag mer rädd, än i andra skräckspel, eftersom jaget var ett litet barn. En unik upplevelse. Jag förvandlades till den lilla pojken i en drömlik värld sett ur ett småbarns perspektiv.

Sensmoralen i spelet är av vikt och har ett djup trots sin enkelhet. Flera gånger under resan hann jag fundera på vad själva faran utgjordes av och hade fel gång på gång. Detta på ett sätt som jag inte sett i andra spel där sedvanliga tvister ofta ligger i att en av ens vänner kommer att förråda en. I spelsammanhang finns det en hel oupptäckt värld av storytelling. Eftersom jag uppskattar skräckvärlden så kan jag konstatera att det finns hur mycket som helst kvar att göra. Fortfarande. Det har bara skrapats på ytan de senaste fem åren, då kanske de faktiskt första riktiga skräckspelen har gjorts. Det som varit innan har mest inneburit monsterskjutande. Frågan utvecklarna ställer till oss spelare i dag är: ”Vad gör du om du inte kan skjuta monstret?”. Det funkar oerhört bra och jag hoppas att titlarna fortsätter att komma. Gärna ifrån Krillbite Studio, men då får de gärna ta sig en funderare på den ekonomiska delen.

Det verkar dock som om prissättarna på spelet redan tagit till sig av kritiken eftersom en prolog som gjordes efter spelsläppet finns gratis att tillgå.

Jag gnuggar händerna, laddar ned DLC:en och drömmer mig bort. Lite nöjdare över reaköpet som nu blev lite mer prisvärt.

När det kommer till kritan är kostnaden en viktig del i gamervärlden.