Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Dying Light

Dying Light: The Following - Enhanced Edition
PS4 (testat), Xbox One, PC

Som barn var min favoritlek Inte nudda mark. Den där pirriga känslan om vad som kunde hände om man trampade snett och föll rätt ner i lava. Fantasin då utgjordes av minnen från 80-talets tv-spelsupplevelser som Prince of Persia, Super Mario och Turtles.
..
Sedan zombie-eposet Resident Evil 1-4 har zombiespelen vräkt över oss. Själv upptäckte jag Resident Evil sent i o m den fantastiska Wii-versionen av 4:an och jag upptäckte 1:an för första gången i o m Resident Evil Remake vars pirriga känsla gjorde mig kissnödig stup i kvarten. Jag har alltid föredragit tredjepersonsspel framför FPS-spel. FPS-spel har en vana att göra mig åksjuk och illamående av det tröttsamma våldet.
Jag spelade lyckligtvis aldrig varken Dead Island, Left For Dead eller Dead Rising. (Left For Dead verkade dock intressant med sina möjligheter till co-op.)
Jag spelade heller aldrig Mirrors Edge.

När Dying Light kom blev jag väldigt sugen men undvek det p g a det obehagliga våldet och åksjukevarningen.
Nu när denna fullmatade version är här så har de inte bara slängt i allt DLC utan även passat på att göra om spelmotorn - det är liksom både snyggare och har fått jämnare bilduppdatering (något som även kommer tidigare versionen till del med en uppdatering). Dock bör det tilläggas att det ska komma ännu mer DLC 2016 så frågan är om det kommer ännu en utgåva?

Spelet börjar med världens kortaste intro och du kastas direkt in i en b-film full av märkliga engelsktalande filurer med polsk brytning. Tech Land är förmodligen, tillsammans med The Witcher-teamet CD Project RED, Polands största spelmakare och de har gjort flera olika zombie-spel däribland Facebook-spel som bjuder på helt ok underhållning. Dying Light är dock deras epos som är som Dead Island fast mera open-world och med klättring. Klättringsdelen fungerar mycket bra efter att man vant sig.

Det är mycket roligt att klättra omkring, pröva nya sätt att effektivt förgöra zombies på, samla resurser och uppgradera samt att göra uppdrag. Spelet följer en dygnsklocka där man på kvällen kan välja att sova eller att tillbringa natten med att leka parkour och fly från livsfarliga monster och på så vis plocka extra mycket erfarenhetspoäng.

Spelmanuset är lika obefintligt som deras facebookspel, med irriterande karaktärer som alla bryter på polska (vilket jag personligen bestämt mig för att älska) samt att miljödesignen blir väldigt enformig efter ett tag. Lusten att fortsätta spela infinner sig med viss ovilja då uppdragen är rätt så enformiga.
Tech Land har dock förstått att spelet behövde mer av allt och The Following DLC't ska bjuda på en annorlunda upplevelse.
Men det hade de varit kul om det gick att skapa fler egna alster och uppgradera sin belägringar i likhet med Fallout. The Following verkar vara en slags rip-off från Mad Max i positiv bemärkelse.

Multiplayer-delen är i teorin väldigt faschinerande då du kan välja att ha ditt spel helt öppet för vem som helst som kan ansluta sitt spel till ditt eller anfalla dig i spelets zombie-läge. Hur allt detta fungerar i praktiken låter jag vara osagt. Detta känns lite som en slö eftergift då alla spelare är samma gubbe till både namn och utseende - om man nu inte råkar ha på sig en av spelets fåtalet olika uniformer. Det känns som att tanken är att co-op:en ska få mig att ha överseende med spelets bristfälligheter.

Men är det så tråkigt då?

Nej, det finns skjutvapen samt beach buggies i DLC’t! Det sägs att man knappt kommer använda skjutvapnen i huvudspelet p g a bristen på ammunition samt att zombierna strömmar mot allt som låter - skott, explosioner och ja typ alla närstridsljud från ditt kombinerade järnrör och spikklubba. Hur gör man för att agera tyst då? - Jo man går typ runt och Duke Nukem-sparkar på allt utan att behöva oroa sig för att någon upptäcker dig - även fast detta i mitt tycke ger ännu mera ”ljud” ifrån sig. Zombies som rullar omkring och fastnar i spikväggar eller bränns upp i de lokala eldsvådorna är ett ganska kul tidsfördriv - åtminstone ett tag.

Jag får se hur roligt jag har med detta framöver.
Denna versionen är innehållsmässigt väldigt prisvärd.
God natt och god tur!

Taggar: Dying Light, Zombies, parkour

Kleti 28 sep 2016 12:21 Visningar: 490

+Bra med allt(?) extra innehåll

-Enformigt, bristfällig handling, viss yrselvarning

8 Har aldrig varit så kul att leka inte nudda mark

 

Kommentarer

Kleti19 okt 2016q

Har inte klarat huvudspelet ännu men spelet växer och för min del är det nog mer en 9:a. Det är så snyggt och synnerligen väl(patchat)gjort. En liten nackdel är inventory-systemet som ofta inte beter sig som man vill.

Jag har fått värre panik med detta än i Evil Within (förutom när jag var jagad av min zombiekompanjon i DLC't) och det beror på de amfetamin-stinna kutande zombies som dyker upp om man gör mycket ljud ifrån sig samt monstren på natten som inte är att leka med. Dock kan man undvika båda ganska lätt genom att stirra blint på kartan och fiendens synvidd i klassisk Metal Gear Solid-anda. Till skillnad från Evil Within pausas spelet helt (förutom under co-op), när man går in i inventory, så man kan närsomhelst ta en välförtjänt paus när det hettar till.

Sidouppdragen är nog roligare än huvuduppdragen men det ska gå att göra dom efter spelets slut om man så vill.

Det har också sjuka easter eggs med homager till Super Mario, Plants VS Zombies samt lite otippat den ökända "Loot Cave" glitchen från Destiny. https://youtu.be/dGnCnFxkXDw

När man får Hookshot så får spelet en ytterligare dimension. Förvisso tar det lite död parkour-elementen, men då spelet inte bjuder på några större val av svårighetsgrad så kan man ju alltid välja att köra utan den.

zippiz26 nov 2016q

Spelar ingen detta fantastiska spel?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.