Gravity Rush Remastered

Gravity Rush: The Remaster

Nyligen hade jag det absoluta nöjet att kunna spela ett fantasifullt, komiskt och orginellt spel med en core-mekanik som fungerar fantastiskt bra utöver den redan charmiga storyn.

Gravity Rush kom ut först 2012 för Ps-vitan. En konsol som jag aldrig rört mer än femton minuter personligen så jag hade gått miste om flera titlar som jag nu genom remasters kan spela på en Ps4a - Äntligen en remaster gjort rätt - Det är gjort av Japan Studios och mer intressant Keiichiro Toyama - som gjorde det första Silent Hill.

Ett skräckspel? Inte alls. Gravity Rush är definerat av sin mekanik och sitt gameplay med storyn balanserat väldigt charmigt på andra hand. Att kontrollera sin gravitation och falla sin väg framåt, igenom och över en flytande stad som en hjälte av misstag är tillräckligt mycket av ett koncept för Toyama som hade idéen för spelet långt innan han först gjorde Silent Hill. (Siliconera intervju med Toyama.) Han blev influerad av franska artister och den estetiken och designen är enkel att märka i världen, karaktärerna och det påhittade språket de pratar.

Att kontrollera gravitationen är en förvirrande superkraft och även fast spelets mekanik är väl anpassad så kommer misstag att hända, vilket är väldigt passande för karaktären du spelar: Kat är en förvirrad, ganska klumpig tjej som bokstavligen ramlar igenom den påhittiga storyn om kontrol, frihet och moralitet med en syn på problem och auktoritet som påminner mig om Spiderman.

Jag tog tiden att klara spelet 100% utöver den förvånansvärt långa storyn eftersom core-mekaniken är helt enkel rolig, snabb och energipackad. Om du däremot kräver svar på varenda plot-point som dras up och vill ha förklaringar för vad som händer är Gravity Rush långt ifrån dina krav. Storyn fokuserar på Kats reaktioner på problem och de mysterium i spelen hittar aldrig några svar. (Kanske förhoppningsvis i tvåan.)

För det smärta priset som The Gravity Rush Remaster ligger på i Shoppen är det absolut värt att plocka upp för de som vill ha en rolig, charmig och älskvärd fartupplevelse. Se bortom den uttdaterade grafiken och okomplicerade combaten så kommer du ha timvis med skoj med Gravity Rush.

FabianThorin 1 mar 2017 14:52 Visningar: 537

+Charmigt, fartfyllt

-Tvetydligt, förvirrande