Far Cry

Året var 2004 när Ubisoft släppte första delen i sin kritikerrosade serie Far Cry och eftersom jag efter min första recension på Resident Evil 4 (2005) bestämde att jag hädanefter ska försöka yttra mig om spelserier kronologiskt i den mån jag kan blev jag alltså tvungen att ta mig an detta FPS trots att jag redan har seriens uppföljare i min backlogg på Steam och trots att spelen i serien är fristående från varandra i handlingen och (i stort) när det gäller miljön. Jag har inte spelat något av spelen särskilt mycket, och förklaringen ligger i vad jag nedan har att säga om FPS (Far Cry 5 väntas btw dyka upp under första halvan av 2018, vilket jag trots orden som följer ser fram emot).

Det är inte våldet som tar emot. Alltså inte det grafiska blodet på ett väl lagt headshot, nej. Det känns bra när man får in ett sådant. Men det finns en skillnad på FPS som action, alltså som i Far Cry, och som rollspel, alltså som i The Elder Scrolls. Grejen med FPS som action är att det händer saker hela tiden. Det är viktigt för genren att spelaren är på spänn hela tiden, till skillnad från att lulla omkring och plocka blommor eller kolla omgivningar eller deala prylar i oändlighet med andra (datoriserade) spelkaraktärer. Fienderna (måltavlorna if you will) i ett action FPS får helst vara många samtidigt och får gärna komma från alla håll.

Problemet för mig är att jag varken är stresstålig eller tillräckligt kvick på att koordinera mus och tangentbord. Det skulle vara en mardröm för lagkamrater att ha mig med i ett spel online för jag skulle skjuta mot allt som rörde sig och skrika i panik i mitt headset och dessutom missa det mesta. Kort sagt: jag suger i den här genren och har inte jättemycket tålamod att dö och dö och dö och dö och dö för att palla komma tillräckligt långt för att bilda mig en bred koll på story (i den mån en sådan finns) eller ens ta mig halvvägs igenom kampanjen för en spelare.

Men jag måste försöka hålla isär min egen åsikt eller spontana känsla kring genren och försöka redovisa spelet på ett rättvist sätt. Så här följer en kort checklist som ett eget formulär: [Är spelaren på spänn? Ja. Får spelaren tillfälle att lägga många headshots? Ja. Kan man smyga om man vill? Ja, men det är svårt att bemästra och i det läget rör man sig väldigt långsamt i detta första Far Cry. Det krävs alltså tålamod. Finns det massa vapen? Ja. Av olika slag? Ja. Hur är AI:n? Förvånansvärt tung för att vara från 2004. Hur ser det ut? Otroligt snyggt för att ha så många år på nacken. Kan man köra bilar och sånt? Öh ja...] Med detta kan jag sluta mig till att Far Cry fyller de kriterier som bör fyllas för en FPS-gamer, men personligen kommer jag förmodligen bli konverterad först när jag får bita i någonting nyare, någonting där det inte berör mig så mycket att dö om och om igen, kanske på grund av spelvärldens detaljrikedom eller någonting annat som saknas i ett spel från 2004, eftersom risken är annars när jag ger mig på detta att jag - om jag fortsätter - hamnar för djupt i frågan "vad håller jag på med?" och ger upp hela min briljanta idé att ge mig på allt.

Det första Far Cry är med andra ord ett oförtjänt bortglömt spel i en hypad serie, och ett spel med spelvärde för den som kanske missat just den första delen. Personligen vill jag gärna tycka bättre om det, för jag kan se att det är bra, men än så länge är det tyvärr inte min kopp te. Dessutom låter huvudkaraktären, Jack Carver, korkad i varje cutscene där han förekommer. Landskapet påminner också väldigt mycket om Far Cry 3, så nu slänger jag ut det första Far Cry från mitt bibliotek och hoppas komma med en mer substantiell analys av tropisk FPS längre fram (och tro mig. Jag vill bli konverterad)

Taggar: FPS, Action, farcry

Player1 26 dec 2017 07:30 Visningar: 275

+snyggt för sin tid. Mycket pang-pang.