Grand Theft Auto

Man kan såklart diskutera och debattera vilket som var den första sandlådan eftersom det för en sandlåda är viktigt att uppnå vissa kriterier. För att leka i en sandlåda krävs det att deltagaren håller sig inom ramen för sandlådan och dess regler, vilket utgör hela sandlådans värld. Sandlådeleken kan innehålla särskilda uppdrag som ger belöningar och låser upp andra uppdrag, men det är upp till deltagaren om denne vill hålla sig till några uppdrag över huvud taget eller bara glida omkring eller sitta still i sandlådan. Oavsett vem som var först med konceptet sandbox game är det helt klart att Rockstar Games 1997 satte flaggan i den där sandlådan och återtog leken så som den kom att användas då den först uppfanns 1847. Skapad för att utveckla kreativt tänkande, och det fungerade. Brutalt, utan moraliska regler, destruktivt, underhållande, men visst var det kreativt utvecklande inom ramen för sandlådan.

Sandlådan återtogs dock helt som pojkarnas lek. Kraschade bilar, mycket pang-pang. Poliser med sirener och banditer som wroomade fram i olika stulna åk. Utan en enda kvinnlig protagonist. Jag tycker det är synd på ett i övrigt så bra koncept.

Spelet hade en rad uppdrag spelaren kunde ägna sig åt, som att stjäla bilar (mest att stjäla bilar) och lacka om eller nita någon snubbe, men det var inte särskilt användbart dels för att det var roligare att bara spela psycho rampage och se hur långt man klarade sig utan att bli busted eller wasted, men också för att kontrollen var riktigt sugig i detta spel sett från gudsperspektiv rakt ovanifrån. Musiken var häftig och hela spelet kändes spännande förbjudet, men grafiken var inte ens bra för 1997. Ibland när man satte igång spelet hände det att man fick ett sms på sin gigantiska mobiltelefon där det stod "Hey! 1992 ringde och sa att SNES vill ha sin grafik tillbaka".

Grand Theft Auto var visserligen banbrytande, och jag är glad att spelet skapades. Det väckte inte så många höjda ögonbryn eller den kontrovers som man skulle kunna tro utifrån handlingen (eller ickehandlingen) i spelet. De få röster som höjdes såg snarare till att spelet sålde mer, vilket är ganska vanligt när icke-gamers kör sin agenda om dataspelsvåld, vilken alltid låter ungefär som att världen var en fridfull plats där ingenting ont någonsin hände före dataspelsvåldet kom in och förstörde allt. "Titta bara! Nu är det terrorism och grejer! Det är dataspelsvåldets fel!" kan det låta.

Hur som helst. Grand Theft Auto är inte så bra egentligen. Det var aldrig särskilt kul. Det var mest viktigt att poängtera att man hade spelat det. Men med det sagt kan jag lägga till att jag är otroligt tacksam för vad som komma skulle så snart man frångick perspektivet från ovan och fick in lite mer substans i de uppdrag som skulle komma att finnas i den där sandlådans utveckling.

Taggar: sandbox, Action, bilar

Player1 26 dec 2017 21:08 Visningar: 50

+Fritt och innovativt för sin tid. Sett ur ett perspektiv man kanske inte är så van vid.