Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Tetris

Någon gång i början av 1990-talet mötte jag upp Tommy på cykel, halvvägs mellan samhällena där vi växte upp. Det var en oskriven deal vi hade när vi ville prova ett nytt spel på våra Nintendon. Någon ringde hem till någon och man kom överens om att låna ett spel mot någonting annat. Jag swappade Metal Gear (1987) mot Tetris (1989, men egentligen 1984) och direkt när jag tryckt i spelet var jag övertygad om att Tommy hånskrattade hemma hos sig över det kap han gjort genom att få smyga runt med Solid Snake.

Men sedan testade jag spelet.

Tetris har sedan dess inte slutat. Det sitter kvar i mitt huvud, när jag sorterar saker och beroende på jobb även i arbetslivet. Tetris är ett spel som suger tag i spelarens hjärna precis där den logiska förmågan och kvicktänkthet möts. Det är allt. Till synes ett enkelt spel, men nog så svårt och genialiskt att komma fram till och att uppfinna.

Spelets grund kan ha legat i att matematikern Alekséj Leonídovitj Pázjitnov vid Sovjetunionens vetenskapsakademi helt enkelt hade tråkigt på jobbet, det är någonting jag bara gissar mig till här. Hur som helst skapade han Тетрис när han fick tid över. Liksom vem som helst som spelar spelet blev Pázjitnovs kollegor fängslade av spelet, och konverterade det till IBM PC. Spelet, som såklart är svårt att inte visa upp för en nyfiken, hamnade så småningom i Ungern, varifrån någon med djupa connections med det brittiska spelföretaget Andromeda kom över det. Man försökte få licens att släppa spelet men eftersom Sovjetunionen var Sovjetunionen tillhörde allt som tillverkades i Sovjetunionens tjänst Sovjet. Om det var för luddigt för Andromeda att förstå eller om man bara tänkte att "ingen kommer ändå få reda på det för ett litet jävla spel" låter jag vara osagt och Andromeda sålde vidare licensen (som de inte hade) till det amerikanska Spectrum HoloByte. Vilka turer den där licensen for efter det är för en enkel bloggare, spelhistoriker till trots, lite oklart, men snart dök Tetris upp till Commodore, Apple och Atari.

1989 fanns det ett halvt dussin spelföretag som trodde sig sitta inne på rättigheterna. Skaparen, Pázjitnov, hade vid den här tiden dealat med staten genom Gorbatjovs perestrojka och gav öppet rättigheterna en gång (eller andra gången?) för alla rättigheterna till den sovjetiska staten som tecknade över licensen till Atari, som i sin tur tecknade över licensen till Nintendo.

Тетрис, som jag swappade av Tommy på halva vägen, skapades 1984 av Sovjetunionen, men egentligen av Alekséj Leonídovitj Pázjitnov, fanns i omlopp för olika system från 1986 i väst, men kom att distribueras av Nintendo 1989.

Spelet var en megasuccé, ett spel som vem som helst kunde spela, som vem som helst fortfarande kan spela. För mig var Tetris det första spelet där min mamma spöade mig. Brutalt. Tetris är på sina håll fortfarande ett spel att återgå till då kontorsarbetet blir för tråkigt, ett spel som gamern tycks lyckas bäst i ju mer nollställd gamern tycks vara kring världen utanför Tetris. Tetris är ett spel som fortfarande träffar helt rätt.

Tetris har sålts i en halv miljard exemplar och är således det mest sålda spelet någonsin. Det har sålt Super Mario Bros. (1985) tio gånger om, GTA V (2013) sex gånger om, och Minecraft (2009) fem gånger om.

Vad fick Pázjitnov för det? Det är oklart. Troligt är att sovjetiska staten drog in en del pengar, men visst fick Pázjitnov några rubel och en utmärkelse av något slag för besväret.

Taggar: Tetris, Sovjet, rekord

Player1 30 dec 2017 10:13 Visningar: 258

+Kan vara ett spel att bevara i en tidskapsel

-Det finns inget minus för Tetris

10 En klassiker som fått all uppmärksamhet den förtjänar

 

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.