Bully: Scholarship Edition

Rockstar Games släppte Bully 2006, ett sandlådespel som av somliga kritiserades innan det släpptes. Detta för att Rockstar Games med serien Grand Theft Auto i ryggen rörde sig på kontroversiell mark. Man antog att spelet skulle handla om att mobbas.

Spelet kretsade kring James "Jimmy" Hopkins och hans tillvaro på den internatskola han blev placerad på i spelets början, där det för spelaren snart blev tydligt att man skulle klättra i rang för social status och respekt, samtidigt som det var en favör att hålla ett bra betyg genom lektioner som bestod av minigames, vilka gav belöningar för spelaren vid gott resultat. I själva verket var spelet genom dess story på sitt rockstariga vis en känga mot mobbning, då man som Jimmy oftast skyddade de svagare nördarna på skolan.

Med tanke på att det var Rockstar som låg bakom spelet höll det inte riktigt som kommentar mot mobbning då spelet i sin motor var snarlikt just Grand Theft Auto, och där bolagets surf på klichéer fann en gottepåse i high school-miljö och att klickarna vi varit vana vid genom film redan präglade karaktärerna starkt. Dessutom låg våldet nära till hands för i stort sett varje uppdrag.

Jag har ingenting emot våld i spel, men då jag spelar Bully blir jag mest sugen på att istället spela Grand Theft Auto där miljön för våldet skulle kännas mer relevant. Med Bully blir det som en ursäkt att släppa en barnversion av Grand Theft Auto och byta ut pistoler och maskingevär mot stinkbomber och slangbellor. Ett annat minus är kontrollen och kamerarörelserna, att det är som att kameran inte riktigt följer med i vändningarna och att det blir lätt att springa in i dörrposter och dylikt, vilket kan få ödesdigra konsekvenser om man jagas av någon av alla ordningsvakter som patrullerar på skolan (antalet ordningsvakter är fler än lärare på Bullworth Academy).
Utöver det känns Bully välgjort och kul. Det finns helt klart mycket att göra i spelet och som sandlåda kan man koppla av från storyn när man så önskar och istället gå på lektioner och försöka få goda betyg eller ta några snabba side missions som kan röra sig om att bryta sig in i skåp eller leverera en grej från en elev till en annan. Storyn följer heller inte en helt rät linje även om den är linjär. Den består av en rad huvuduppdrag som spelaren kan dela upp lite som det passar, på samma sätt som i serien Grand Theft Auto och Red Dead Redemption.

Men de där skolvakterna. Jag önskar att de inte var så många, inte för att det är några problem att skaka av sig problemet, utan för att det känns som att de enbart fungerar som ett substitut för polisbilar. Det stoppar upp spelet, och det vore mer dynamiskt ifall problemet med lagens långa arm dök upp senare i spelet då världen vidgas utanför skolans område där det faktiskt finns polisbilar.

Taggar: sandlåda, våld, mobbning

Player1 3 jan 2018 22:00 Visningar: 51

+Det är större än lagom stort, mycket utrymme för gameplay med humor.