Doom

Spelet finns att få tag på till de flesta konsoler fram till konsolgeneration sju (Xbox 360, Playstation 3) och till i stort alla större konsoler före generation sju.

Det påstås att Doom etablerade begreppet First Person Shooter (FPS), trots att Wolfenstein 3D släpptes först. Doom hade möjligtvis en större palett att jobba med när det kom till variationer i färgskalan. Jag vet inte om det är det som gör spelet så innovativt och fantastiskt i jämförelse. Doom var inte ens först med deathmatch i multiplayer. Man körde exklusiva multiplayer-lan med Maze war (1974) på universit, som för tiden hade datorer sammanlänkade genom Ethernet. Jag tror jag är ute efter att dra ner all credd som Doom fått.

Jag tyckte inte om spelet i mitten av 1990-talet av samma anledning som jag inte tycker om det idag. Efter att jag suttit med det några minuter börjar mina ögon skela åt alla håll och jag måste resa mig från min annars bekväma stol för att stå emot kräkningsanfall som tillfogats av extrem yrsel. Sedan står jag kvar i rummet och svajar, samtidigt som mitt inneröra ringer och ber om att få tillbaka sitt balanssinne.

Det finns faktiskt en story i Doom. Det är någonting med någon teleportstation mellan mars månar och en glitch eller något som gör att man hamnat i detta helvete av demoner och andra ondsinta varelser som är ute efter en. Jag börjar dock tro att id Software var smartare än så när de skapade spelet, för idag känns det som att demonerna vill teleportera sig in i mitt vardagsrum där jag fortfarande gnuggar tinningarna för att bli av med de vanföreställningar som fortfarande sitter fastbrända på näthinnan efter att ha spelat skiten.

Taggar: FPS, Action, Doom

Player1 4 jan 2018 21:04 Visningar: 35

+I rättvisans namn banade Doom trots allt väg för det mesta därefter.