Resident Evil 2

Två månader har passerat i spelets handling sedan det första Resident Evil (1996). Alltmedan spelaren i det första spelet gått omkring och luskat pussel i en herrgård strax utanför Raccoon City har det ondskefulla multinationella företaget Umbrellas biologiska vapen, T-viruset, spridits till Raccoon City och zombifierat dess invånare. Protagonisterna Leon och Claire möts i stadens spillror och spelaren får som i första spelet välja vem hen vill spela med. Att få välja kön på karaktär är alltid ett plus i min krönika, även om Claire visar mer polygon-hud än Leon.

Snart hamnar spelaren på Raccoon City Police Department där större delen av spelet kretsar, och skaparna har åter på ett smidigt sätt lett in spelaren i en naturligt klaustrofobisk miljö, precis som i första spelet. Kontrollerna är desamma i Resident Evil 2 som tidigare, väl fungerande, med karaktärernas stapplande rörelser, lagom långsamma för att spelaren bakom den fjärde väggen ska bli stressad, också lagom långsam för att tempot ska bli trovärdigt i ett zombieapokalyptiskt scenario.

Den stora skillnaden mellan spelen, förutom miljön, är egentligen att spelskaparna inte lyckats få till samma nerv som i det första spelet. Jag var inte ens i närheten av att skita på mig av rädsla när jag körde igenom Resident Evil 2 back in the day. Det beror inte enbart på att jag nu hade vant mig vid överraskningsmomenten. För mig var det dock ganska givet att någonting skulle fara in genom en rad fönster jag passerade på ett givet ställe i spelet, och mycket riktigt flög det in ett gäng besmittade crazy crows. Men det var alltså inte det som förtog skräcken i detta survival horror. Det var främst för att man i skapandet av spelet ville göra fler snygga monster genom cutscenes. Å andra sidan fick man skjuta fler zombies och andra monster utan att spelet för den skull gled ifrån sin genre.

Jag tyckte Resident Evil 2 var en värdig uppföljare. Det tycker jag fortfarande.

Ett annat stort plus är spelets omspelsvärde som jag inte kunde googla (eller alta vista) på den tiden. Det var i omspelet ringmuskeln började crava efter att få släppa på tyglarna eftersom det var då spelet började om i ett andra scenario och fullkomligt förvred min verklighetsuppfattning. Det verkade som att det utspelade sig runt tjugo minuter efter händelserna i det första scenariot. Allt var igenkännbart, samtidigt som det var tweakat men med en ny story och med element från det föregående scenariot. Där blev jag rädd, för plötsligt kändes det som att själva spelet var smittat, och plötsligt blev det väldigt skrämmande att ett gäng crazy crows nu istället kalasade på ett lik i samma rum där de i det tidigare scenariot flugit in.

Taggar: HORROR, residentevil, SURVIVAL

Player1 4 jan 2018 22:52 Visningar: 32

+Att få välja kön och att det finns mer faror än i föregångaren