Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Warcraft

Det första spelet jag kommer att tänka på när jag tänker på Real Time Strategy (RTS) är Utopia: the Creation of a Nation (1991) som jag spelade på min Amiga 600. Eller ärligt talat tänker jag inte på Utopia som RTS. Det är först när jag googlar runt lite förstrött som jag inser att Utopia var ett RTS-spel. Utopia var inte ens först ut. Ett spel jag aldrig hört talas om var först och gick under titeln War of Nerves! (1979), och lägg gärna märke till att det finns ett utropstecken i titeln. Jag kan dra slutsatsen att genren föddes samma år som jag. När jag spelade Utopia tänkte jag kanske att det var nyskapande, att det var ett spel där allt skedde samtidigt, att det liknade Sim City (1989).

RTS var inte fött i min skalle förrän jag spelade Blizzards hit Warcraft: Orcs & Humans, och jag har svårt att sätta fingret på vad som egentligen urskiljde just Warcraft. Här tänker jag också på Populus (1989), Power Monger (1990) och Mega Lo Mania (1991). Var det kanske att spelet var rent, mer fokuserat på kartan? Att det fanns möjlighet till multiplayer? Att det rent av mer var ett upplägg för spel över nätverk mot verkliga människor snarare än mot datorn? Warcraft var inte först med det heller. Det första spelet som erbjöd multiplayer RTS var Modem Wars (1988), men kan mycket väl ha glömts bort på grund av titeln. Annars skulle vi haft ett spel under ständig utveckling vid namn World of Modem Wars. Jag har inte ens nämnt Dune II (1992). Det beror på att jag missade spelets release, eller snarare att jag inte letade efter det eftersom jag istället skippade mig fram till Warcraft.

Jag låter det hänga i luften, varför jag såg Warcraft som det första. Däremot är det viktigt att nämna Dune II, tillverkat av Westwood Studios, eftersom genren från och med Warcraft och/eller Dune II skulle präglas av en kamp mellan spelbolagen Blizzard och Westwood Studios. Westwood Studios med Command & Conquer och Blizzard med Warcraft: Orcs & Humans. Det är som att speltitlarnas namn till och med på något vis syftar till konkurrensen mellan bolagen.

Skulle inte den här artikeln handla om Warcraft: Orcs & Humans? Jo, jag trodde att det skulle göra det, men när fingrarna började dansa på tangentbordet ansåg de att Warcraft och deras konkurrens och hela genrens historia egentligen sätter prägeln på det 1990-tal där de växte fram, men visst:

Warcraft: Orcs & Humans är ett RTS där spelaren ska samla resurser för att skapa en bas och trupper att försvara och kriga med, och helst vara kvickare än motståndaren för att förgöra denne. Det är ett ytterst stressande spel som pumpar igång adrenalinet och utmanar snabbtänkthet med strategi. Men håller det idag? Som koncept: ja. Realistiskt? Nej. Det har hänt alldeles för mycket med genren sedan 1994.

Taggar: RTS, warcraft, nittiotal

Player1 5 jan 2018 23:27 Visningar: 36

+Spelet är början på någonting riktigt stort.

-Det finns ingen anledning att spela det idag.

6 Spelet är en flagga, kilad i dataspelshistoria, märkt med "Blizzard 1994&qu

 

Kommentarer

Johan Lorentzon16 jan 2018q

Kul recension och tillbakablick. Har länge funderat på om detta spel håller idag. Är ju ändå en stor del av min barndom.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.