Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Recension

Blade Runner

Blade Runner är ett detektivspel (eller Blade Runner-spel) i genren peka-klicka-äventyr. Jag väntar fortfarande på att bli konverterad att förstå nöjet i genren som fått en revival på grund av sin fanbase. Peka-klicka-äventyr skapas idag till min generation som med nostalgins tillrande tårar tar emot spelen i sin retroanda.

För mig är drivet i genren för långsam. Jag pallar sällan springa hit och dit genom samma screens för att hitta ledtrådar och pussla ihop ett mysterium för att ta mig till nästa sjok av screens där mönstret repeteras.

I Blade Runner får man förvisso möjlighet att då och då använda sin pistol och skjuta en och annan bad guy och riskera att dödas på kuppen, men jag finner mig oftast köra bevismaterial i en dataterminal och zooma på bevis i form av stillbilder och leta detaljer för att hitta den eller den ledtråden.

Men när jag spelar Blade Runner påminns jag om varför jag tycker det är viktigt att någon skriver de här artiklarna. Blade Runner och alla andra spel jag inte är förtjust i kommer annars bli all those moments that will be lost in time, like tears in rain.

Men mina artiklar ska inte enbart handla om vad jag tycker, utan åtminstone försöka belysa spelen i sin tid.

Blade Runner var producerat av Westwood Studios till PC, samma år som Square överraskade oss med Final Fantasy VII (1997), vilket jag nämner enbart på grund av att mina tankar vandrar till Final Fantasy VII i sina cutscenes, den där grafiken lurar mig att tro att spelet är skitsnyggt, men som i spelet i själva verket är sådär. Året efter släppte LucasArt Grim Fandango (1998) som satte en viss punkt för genrens storhetstid. Blade Runner hamnade i slutet av en era som pågått i över ett decennium, med start från spelet Labyrinth (1986)

Spelet Blade Runner har inte mycket med filmen Blade Runner (1982) att göra. Det är alltså inte ett spel som bygger på handlingen i filmen med samma titel. Spelets handling utspelar sig i samma universum och under samma tid som filmens handling. Huvudkaraktären är en Blade Runner, en polis i ett framtida 2019. Spelet tar avstamp i ett fall som rör dödade djur, och som genom spelets ledtrådar växer till ett större fall som bottnar i deep shit.

I detta Blade Runner-universum rör sig kända karaktärer från filmen i periferin och dialogen känns lika hård och tuff som den cyberpunk-miljö den utspelar sig i. Och det regnar hela tiden. Så Blade Runner känns väldigt Blade Runner.

Spelet är välgjort i sin genre och fick väldigt bra omdömen då det var nytt, förmodligen mycket på grund av att Westwood Studios inte försökt göra ett spel rakt av filmen utan valt att behålla ramen och måla sin egen tavla.

Ett stort plus är att både filmen och spelet innehåller flygande bilar!

Taggar: pekaklicka, äventyr, cyberpunk

Player1 23 jan 2018 00:27 Visningar: 104

+Skön story i en skön miljö

-Tenderar att bli långtråkigt om man inte är superförtjust i genren

5 Ett bra spel i sin genre, som möjligtvis inte håller längre

 

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.