Ice Hockey

Var det inte en enklare tid när sportspel bara kunde heta Ice Hockey, monumentalt, utan ett årtal eller för den skull ha Wayne Gretzky's face på spelets omslag? Ice Hockey har landat närmare ishockey än Ice Hockey (1981) till Atari 2600.

I detta Ice Hockey har spelarna på plan fortfarande inte nått sitt fulla antal. Nu ligger antalet på fem mot fem, mot det sju år tidigare Atarispelets två mot två (målvakter medräknade). Nintendo har inte till sitt Ice Hockey lyckats få in någon avblåsning för offside, men däremot för icing. Spelarna kan dessutom hamna i slagsmål där hela laget hoppar in till undsättning så pixelblodet stänker.

Inför varje match har gamers möjlighet att välja speltempo, periodtid och kroppsomfång på sina spelare. Valen står mellan tunn snabbis, långsam men tung tjockis, eller balanserad medium.

Jag skulle säga att det unika med Ice Hockey, och Nintendo-twisten är just att få välja storlek på spelarna. Det lägger till just den där lekfullheten som Nintendo är känd för, i det här fallet att inte ta själva sporten på så stort allvar, även om Ice Hockey för sin tid också var ett bra hockey-spel. Dessutom var det ett genidrag med tanke på att spelet är tillverkat under en tid då spelare och lag inte var programmerade att ha unika egenskaper eller vara bättre eller sämre än det andra, även om vi ville tro det då.

Det enda som Ice Hockey fallerar totalt med är att Finland inte går att välja som lag. Däremot går det bra att välja Polen. Visst, Sverige var inte med till den japanska versionen heller, men då spelet lanserades i väst slängde man ut Japan ur spelet (vilket ju är förståeligt) och ersatte med Sverige, vilket också är förståeligt. Men jag menar... Polen? Varför inte Västtyskland lika gärna, om vi ska ha det på det sättet menar jag?

Jag sväljer att Finland inte är med. Jag har nästan förlikat mig med det. Spelet är okej. Jag älskade inte spelet när det var nytt, och jag älskar inte spelet idag, men för mig har spelet inte åldrats från då till nu. Jag tyckte det var halvtrist och fult då. Jag tycker det är halvtrist och fult idag. Det finns trots allt ett jävlaranamma i det där med att man bara måste vinna matchen.

Och matcherna är allt annat än händelselösa då tempot är arkadlikt uppskruvat och gubbarna är i proportion till planen så stora att de skrillar den på tre skär.

Besök min blogg på nouw.com/player1 för let's play's och mer content

Taggar: hockey, sport, os2018