Pro Evolution Soccer 2008

Så kom då årets, eller rättare sagt, nästa års upplaga av Pro Evolution Soccer till slut. Jag var givetvis på plats i butiken på releasedagen med förhoppning om hur mycket som hade förbättrats den här gången. Tyvärr så har ingenting hänt, förutom att den gamla kommentatorn har kastat in handuken.

Jag har varit en "Pes-nörd" sen det första spelet kom. Före det satt jag på fritidsgården och spelade ISS Pro konstant mot mina vänner. Jag var helt klart bäst av oss alla, och den dominansen tog jag med mig in i PES-världen. Men 2007 händer något, jag vinner inte längre, jag njuter inte längre, istället sitter jag och kastar handkontroller i väggen, svär åt mina nära och kära, ja allt det där man gör när det inte går som det borde gå för en fotbollsfåne. Må så vara att jag är en dålig förlorare men jag vill ändå påstå att den negativa inställningen som jag har utvecklat är ganska befogad.

Det är många små detaljer från föregångaren(Pes 6) som jag hade hoppats få se ändring på i det nya spelet. Som exempelvis vissa spelares förmåga att kuta runt vilket försvar som helst, en del taktiker som bara knappt ens går att försvara sig mot på ett rimligt sätt och backar som tycker att det är lämpligt att flytta sig till fördel anfallaren innan de börjar jaga boll. Överlag en massa detaljer som har med balans att göra, och den balansen har Konami satt ett jävligt stort 'O' framför i PES 2008.
Jag vet hur ni känner er nu, ni som gillar spelserien, men ha i åtanke att jag aldrig ens tittat åt det andra hållet (FIFA, EA, USA!!!)under alla dessa år. Jag har alltid tyckte att FIFA var en spelserie som inte utvecklades, samtidigt som japanernas motsvarighet hade enorm potential. Nu är jag farligt nära att ställa mig på andra sidan planen.

Onlineläget då? Jag hade verkligen längtat efter att få sätta mig och lira på Xbox live, men möts av extremt lagg och motståndare som inte har någon kärlek till spelet, de vill bara samla poäng och achievements. Lidande sitter jag och försöker krama lite kärlek ur världens vackraste spel men min glädje förstörs konstant av de nämnda elementen, bristen på balans, idioter och folks besatthet av status.

Grafiskt är det bara ett litet snäpp snyggare än tidigare och inte alls så snyggt som jag hade hoppats. Spelarna rör sig snyggare, men är väl ungefär det hela. Det enda stora glädjeämnet är den nya kommentatorn och det övriga ljudet som ger en fantastisk inramning. Om bara huvudattraktionen hade hållt samma standard. Jag är uppriktigt ledsen, för Pro Evolution har betytt mycket för mig genom åren, oavsett om spelarna haft namn som "Ronarid" och "Solskor", oavsett om grafiken varit halvkass. Spelkänslan har funnits där, men inte längre. Folk har nämligen en benägenhet att direkt nosa upp alla "svagheter" i spelarnas rörelsemönster och känslan är med ens som bortblåst när du åker på befängda baklängesmål gång på gång. Det känns inte som fotboll längre, det är viktigare att Ronaldinho är snabbare än en gepard och att han står upp trots att tre backar turas om att sparka på hans hälsenor, hur troligt är det liksom?

I ett perfekt fotbollsspel har jag full kontroll över allt som händer, det har jag inte i PES 2008, och därför är jag så arg. Konami borde ha tagit det där steget nu men tyvärr är det fortfarande brister i programmeringen som bestämmer hur det ska gå och det kan jag inte förlåta dem för, även om jag hemskt gärna vill.

dirtydizzle 29 okt 2007 20:42 Visningar: 1512

+Ljudet, inramningen

-Obalansen är förödande