Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Spelradion



 

Spelradions spelklubb: Deus Ex avsnitt 1!

Efter osedvanligt många missöden (övertrasserat tidskonto! filfel! svält!) har Spelradions Spelklubb äntligen blivit verklighet. Programledare för vår odyssé genom Warren Spectors magnum opus, Deus Ex, är Anders "McKorv" Jonsson. I rollen som spelorakel ser vi den sällsamt sakkunnige Magnus Andersson och som Spelklubbens alltjämt svarta får hittar vi Johan Hallstan.

Självklart är Spelradions Spelklubb öppen för alla och vi är hemskt nyfikna på dina äventyr i och erfarenheter av Deus Ex. Berätta om dem för oss i antingen kommentarsfältet, på forumet eller genom att maila.

Tills nästa vecka spelar vi fram till Paris. Bon voyage!

Intressanta länkar:
Take your best shot, Flatlander woman!

Låtlista:
Inledning och avslutning: Deus Ex - Siren Synapse av Alexander Brandon och Big Giant Circles (från OC Remix)

Avsnittets längd: 1:10:18

Direktlänk:
Spelradions_spelklubb_-_Deus_Ex_01.mp3

Spelradion12 mar 2010 13:46Visningar: 10866  

« Till bloggen


Kommentarer

fisk012 mar 2010q

Jag har spelat Deus Ex både på PC och PlayStation 2 (PS2-porten var faktiskt rätt bra, trots halvdålig framerate emellanåt och en irriterande bugg som gör så att spelet startas om när man försöka spara ibland - men det har förbättrad grafik, orkestrerad och remixad musik och underbara renderade cutscenes). PC-versionen har jag aldrig spelat hela vägen fram till slut, men PS2-versionen har jag klarat alla sluten på.
Alla olika sätt att lösa olika situationer på har väl dessvärre inte så jättestor inverkan på hur spelet utvecklar sig, men det finns många härliga detaljer som ändras i alla fall. Jag har aldrig lyckats hitta killswitchorden för Anna och Gunther, men Paul överlevde i mitt spel. Jag har läst lite om förvirringen med Paul, och det är tydligen en ganska dåligt programmerad aspekt av spelet, om han överlever eller inte beror nämnligen på vilken utgång man tar ut ur hotellet, inte om man slår tillbaka MIB-agenterna. Även om man dödar alla fiender så dör Paul om man går ut genom fönstret efteråt, och jag tror att man kan få Paul att överleva om man smiter förbi fienderna och springer ut genom huvudutgången utan att döda dem.
Ett underbart spel är det hur som helst, även om det har sina fläckar och grafiskt inte har åldrats särskilt väl (PS2-versionen ser dock fortfarande helt OK ut, bortsett från att banorna är indelade i mindre segment än PC-versionen, och på vissa ställen saknar några av de alternativa vägarna till olika platser).
Alexander Brandons musik är fortfarande ett av de härligaste soundtracken som gjorts.

USKaratefighter12 mar 2010q

=). Det här har verkligen potential att bli en podcast för den riktigt hårda kärnan...Själv känner jag mig inte så hård efter att ha kastat in handduken innan matchen ens börjat. Som väntat står det ju dock klart att jag inte hann se röken av det som gjort spelet så hyllat. Kanske ger det en chans till, det där med att döda slutbossar med en textrad låter ju faktiskt genialiskt.

Good show!

Epun_12 mar 2010q

Bra grejer det här, och tack för "spoilern" :D

Ska lyssna färdigt på programmet sen blir det kaffe och mera lirande. När jag slutade sist så ramlade jag ner från ett tak och dog, hade ju givetvis inte sparat på en halv evighet heller så får ta och spela om en bra bit. Mindre awesome.

Men nu vet jag iaf vart jag ska ta vägen så det går väl fort :)

Johan Hallstan13 mar 2010q

fisk0:

Jag har läst lite om förvirringen med Paul, och det är tydligen en ganska dåligt programmerad aspekt av spelet, om han överlever eller inte beror nämnligen på vilken utgång man tar ut ur hotellet


Då är jag med på noterna! Jag hade inga problem med att ta hand om vakterna, sköt MIB som sprängde resten, så visst blev jag paff när det visade sig Paul hade dött. Ännu konstigare är det ju att Paul, även efter fighten, säger åt en att gå ut genom fönstret. Nåväl... :-(

Hakola13 mar 2010q

Wait a minute... helikopter till uppdrag nummer två?

Man åker väl båt? THIS IS AN OUTRAGE! >:0

Johan Hallstan13 mar 2010q

Hakola:

Man åker väl båt? THIS IS AN OUTRAGE! >:0


Du har förstås alldeles rätt i det, Hakola. Jag skäms och det ska förstås både Anders och Magnus också göra.

Hakola13 mar 2010q

Johan Hallstan:

Du har förstås alldeles rätt i det, Hakola. Jag skäms och det ska förstås både Anders och Magnus också göra.


Haha, närå. Helt ärligt imponeras jag över att komma ihåg det själv då man bara helikoptrar genom resten av spelet.

Bra idé måste jag säga. Deus Ex är ju ett sånt spel som man alltid kommer tillbaka till, på något vänster.

Erkstrosity13 mar 2010q

Härligt avsnitt! Håller dock inte riktigt med om att första uppdraget är ett av spelets 10 sämsta. Det är möjligtvis lite väl svårt men annars tycker jag det ger en bra introduktion till spelet som helhet med många olika vägar och alternativ. Står sig kanske inte riktigt till spelets mysiga stadsmiljöer, men why the hate? :D

F.ö är det Jojo Fine, pimpen man stötte ihop med tidigare i gränden, som traskar ner för trappen i the Ton om man inte dödat honom. Finns väl tre varianter på vad som händer vid den följande konfrontationen beroende på om man ger ett vapen till farsan eller om man interagerar på något annat sätt. Underbart exempel från hur iskallt pyskopatisk JC Denton kan vara (om man vill): hurhttp://www.youtube.com/watch?v=5DAPXMZk2iw

Hakola13 mar 2010q

Ja, det håller jag med om. De två första uppdragen känns väl mer som en fortsatt tutorial än någonting annat. Hade förvisso varit genialt om man kunde sagt åt UNATCO-trupperna att "Fuck this shit, storma stället. Jag går inte in själv."

Om inte annat skicka in de som en distraktion.

Vierphoria13 mar 2010q

För oss som spelar på PC och vill att spelet ska se så bra ut som möjligt utan att dona i .ini-filer:

http://kentie.net/article/dxguide/

:)

Johan Hallstan13 mar 2010q

Epun_:

När jag slutade sist så ramlade jag ner från ett tak och dog


Been there, brother. Jag bröt benen ett pinsamt stort antal gånger innan jag till slut hittade en skum vinkel att hoppa från på brandstegen. Lycka till!

Erkstrosity:

Härligt avsnitt! Håller dock inte riktigt med om att första uppdraget är ett av spelets 10 sämsta.


Nu har jag bara spelat till Hong Kong, men hittills tycker jag att det var ett av de svagare. Främst för att det just är lite som att springa in i en vägg, i varje fall för ett blåbär som jag. Jag snubblade konstant in i synfältet för tokiga vakter och mechar och triggade öronbedövande alamar.

daf133713 mar 2010q

Riktigt mysigt påhitt detta! Har börjat lira och är positivt överraskad.

Tog mig ner och hämtade den lilla flaskan med vaccinet(Ambrosian) på ett lite speciellt sätt. Hade inga dyrkar för att komma in bakom läskautomaten så jag tog den vanliga vägen, men hade ingen kod till låset ner där.
Såg att det var en tresiffrig kod så jag skjöt från höften och chansade på 666.

Och döm av min förvåning när luckan öppnades. Helt underbart!

Just nu är jag i 'Ton Hotel och härjar. Får se om jag hinner spela ikapp er.

Som sagt, riktigt bra påhitt och ett riktigt bra program.

Johan Hallstan13 mar 2010q

daf1337:

Såg att det var en tresiffrig kod så jag skjöt från höften och chansade på 666. Och döm av min förvåning när luckan öppnades. Helt underbart!


det är ju helt sjukt lysande! Hoppas att du (och alla andra som spelar, såklart!) hakar på hela vägen och berättar om fler spännande, roliga eller kanske dråpliga upplevelser. Det är för er feedback vi gör Spelkluben – och förstås för ursäkten att faktiskt ta itu med våra meterhöga piles of shame. :-)

Johanz15 mar 2010q

Lite om vad jag gjorde på första banan!

Spelade väl rätt vanligt, dock inte upp på lådorna! Tog huvudingången men...

..Ingen som tog sig ett dopp vid Filbens lilla hideout? Själv så dök jag ner i vattnet och såg ett fartyg, tänkte att det såg ut att vara en väldigt välgjord detalj för något man inte borde se, så jag simmar ner, ser att porten till dess förvaringsutrymme är låst, lockpickar upp det, simmar in och ser en massa lådor, hackar sönder dem och hittar ett avsågat hagelgevär och en vapenmodifikation! Mumma! Och typ en liten exp bonus för utforskande.

Men första gången jag spelade Deus Ex så gillade jag mitt kontor, såpass mycket att jag började dekorera det. Jag snodde åt mig en USA-flagga, en soffa, lite krukväxter och annat som jag kunde sno från andra ställen i UNATCOs högkvarter. Blev riktigt mysigt och hemtrevligt efter man slagit sönder flyttlådorna bara! Men till min stora besvikelse så vart allt borta när jag kom tillbaks från nästa uppdrag i Hells Kitchen. :( Där började mitt hat mot UNATCO... Haha, skämtåsido, men det var lite ledsamt då jag dekorerat det så fint.

Hells Kitchen är riktigt kul att utforska, minns när jag springer runt och ser en liten bakgata med en basketplan, jag går dit och ser tre personer som samtalar, tror jag. Jag går närmare och ser att de står och hotar mannen, jag hör att de börjar bli agressiva och jag märker att de kommer snart börja attackera mannen. Som den sanna hjälte jag är så drar jag upp min 10mm pistol och knäpper båda på ett par skott i nyllet var. Mannen är tacksam och delar med sig av lite känslig information som jag glömt vad det rör sig om, haha.

Flygplatsen tycker jag är riktigt seg iaf, robotar överallt och så mycket att utforska, hurf! Väl inne i flyget så tänkte jag prova på en rolig sak. Och jag gjorde precis som Johan, riktigt kul och rollspeligt att man kan ta ut Anna tidigt i spelet, för Lebedev är ju en skön snubbe. :) En av de anledningar till att jag älskar Deus Ex, det finns så mycket coola grejer att göra och utforska som gör att det blir mer än bara ett FPS med inventory och levels, man får faktiskt rollspela lite!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.