Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Spelradion



 

Avsnitt 132: Gester och dans!

Trogna Spelradionlyssnare vet att vi stundom fascineras av subkulturer inom spel. Det kan handla om såväl tyskbyggda simulatorer som excelsvåra, nordiska strategispel. Till avsnitt 132 säger vi därför varmt välkommen till Linda Kiby, som är en sorts allt-i-allo-person på Paradox. Tillsammans med Linda reder vi bland annat ut våra förutfattade meningar om Paradoxs community.

Under spelintrycken jämför Linda Diablo och Tourchlight. Johan och Kristian närmar sig Monkey Island 2: Special Edition från två helt olika perspektiv (det nostalgiska och det nya) och dessutom är vi någorlunda podcastexklusiva med att berätta om våra intryck från Frictional Fames kommande rysare Amnesia: The Dark Descent.

Veckans kontrovers är tillbaka i nyheterna där vi bland annat också tittar närmare på det kommande Wii-rollspelet Last Story och de nya kommunikationsmöjligheterna i Fable 3.

Under den personliga spelfrågan försöker vi hitta de ofarliga spelen och under frispel tittar vi lite närmare på den lokala indiescenen.

Nästa vecka är Anna Bengtsson gäst och frågor till Anna ställer du som alltid på forumet, i den här tråden. Tills dess, mycket nöje.

Det lilla indielyftet:
World of Goo
Dwarves
Cause of War
Demo för The Shivah
Sanctum
Spelportal för SGA-spel

Intressanta länkar:
Paradox hemsida
Swedish Game Awards
Gotland Game Awards

Låtlista:
Innehåll: Final groovin synth sample 1 av Skitz & Moog (från RKO)
Gäst-intro: Cybernoid 2 (SID-Lead-Mix) av Amok (från RKO)
Paus 1: Super Mario Bros. - The Life and Death of the Mario Brothers av Another Soundscape (från OC Remix)
Paus 2: Jim Power - Sacred Forest av Char7ie (från AmigaRemix)
Paus 3: The Legend of Zelda: A Link to the Past - Magic Fountain av Nixdorux (från OC Remix)
Outro: Turrican 2 - The Final Fight av Daree Rock (från RKO)
Bloopers: FunKus av Dafunk (från RKO)

Avsnittets längd: 1:29:18

Kristians sexiga deals:
Tekken 6 (360) - 135 kr
Fallout 3: Game Of The Year Edition (PC) - 199 kr

Direktlänk:
Spelradion_-_132.mp3

Spelradion14 jul 2010 17:43Visningar: 3735  

« Till bloggen


Kommentarer

Anonym14 jul 2010q

Som alltid ett bra avsnitt.
Jag gillar verkligen att ni numera ofta introducerar låtarna som ni har i pauserna. Jag trodde inte att det skulle göra någon skillnad, men det får er att låta ännu proffsigare än ni redan gör samt öppnar upp för lite roliga anekdoter från spelen dom kommer från.

exgirlfriendclub15 jul 2010q

Tack för svaret Christian. Jag känner mig nöjd. Trots att du kanske inte känner den kärlek för spelet som jag gör. ;) Och ett bra avsnitt som vanligt killar.

En annan fråga till dig Christian. Är du kvar ett år till på ljudlinjen i Skövde? Blev nämligen antagen till grafik och det vore kul om det fanns någon man kunde ställa lite frågor till innan det bär av med en flytt.

link6615 jul 2010q

Ett trevligt avsnitt som vanligt och en intressant gäst! Som återigen förgyllde tiden på jobbet.

Tack!

Power_Metal15 jul 2010q

På tal om indie spel har jag några tips:P

http://www.moddb.com/games/mirage (Svenskt)

http://www.moddb.com/games/fps-terminator nytt terminator spel alpha 17 juli

Johanz16 jul 2010q

Riktigt bra och mysigt avsnitt, som vanligt! Jag måste hålla med Kaptenen om att låtintroduktionerna är riktigt bra för ibland hör man en riktigt bra låt och tänker "jag kollar efter jag lyssnat klart på podcasten" och då har man glömt vad det var man skulle göra. Samt så är det alltid kul att höra lite vad det är för någon musik man lyssnar på!

Och jag följer lite i Power_Metals spår och tipsar om indiespelet MineCraft:
http://minecraft.net/

Det är skapat utav Markus "Notch" Persson och är ett väldigt fritt och väldigt blockigt spel. Om man köper spelet så får man tillgång till den version som är roligast att spela och det hela går ut på att man kan göra lite vad man vill. Spelläget som heter Survival/Alpha klienten är dock där köttet ligger. Man är en ensam man på en oändlig värld som är byggd utav klossar, vatten, sten, sand. Man har inget till att börja med men om man hugger ner ett träd kan man göra plankor utav det och med plankorna kan man sedan bygga verkstad och med det kan man bygga svärd, spadar, yxor osv osv. Tillslut kan man smälta rustningar utav stål och annat.

Så man går runt, hugger ut sten och mineraler ur berg och bygger kanske sig ett hus, ett fort, ett torn osv (alla block man förstår tar man sedan upp, som man kan placera ner vart man vill, så länge de sitter ihop med ett närliggande block) och man kan utforska grottor med diverse fiender som spindlar, zombies, creepers och annat otyg! Fienderna är nattliga utav sig och finns därför bara i grottor eller så vandrar de runt på bergen och slätterna på natten. Så det kan vara bra att bygga sitt hus lite högt upp och med lite väggar och en dörr, om man vill ha något säkert ställe att vara på.

Så tja, spelet är ganska tunnt på gameplay, men det är lite vad man gör det till. Gillar man att gräva tunnlar i randomgenrerade världar och skapa konstruktioner och samla stuff så är det spännande. Samt att de randomgenererande monstergrottorna och skattkammarna kan vara riktigt roliga att utforska, speciellt eftersom man kan förstöra block hur man vill så kan man bygga fantastiska tunnelnätverk in till fiendelyor och annat.

Man kan iaf prova varianten "Classic" som är en lite version utav spelet. Det är inte så representativt men man får en känsla för grafiken och spelkänslan iaf!

Nåja, nog om MineCraft! Kanske ska slå till på den där sexiga dealen om Tekken 6...

KristianSR16 jul 2010q

exgirlfriendclub:

Ja, det blir troligen ett år till. Om du har några frågor kan du ju höra av dig.

Jickel18 jul 2010q

Jag hade också tänkt tipsa om Minecraft, men Johanz hann före :) Markus Persson verkar vara en riktigt skön kille... kanske kunde vara en idé att fråga om han vill gästa programmet?

Dwarves låter väldigt likt det internetlegendariska Dwarf Fortress, som är en helt galet detaljerad simulering av det hårda dvärglivet. Spelet börjar med att en hel kontinent genereras, inklusive realistisk geologi långt ner i marken. Inte heller här styr man sina dvärgar direkt, utan man ger order om vad som behöver göras. De dvärgar som för tillfället inte pysslar med en direkt order lever sina egna liv, tack vare den avancerade AIn, och mycket av spelets charm kommer därifrån.

Spelet har dock ASCII-grafik som t.ex. Nethack, vilket kan göra det ganska svårt att komma in i från början. Många nöjer sig helt enkelt med att läsa om spelet i någon av de trådar som alltid verkar dyka upp på spelforum, där forumiterna turas om att ta över en save. En av de mest klassiska stafettomgångarna är "Boatmurdered", som spelades på Something Awful-forumen för ett par år sen. Flera timmar av kul läsning bakom länken: http://lparchive.org/LetsPlay/Boatmurdered/intro.html

Vill man börja spela spelet är annars TinyPirate's guide helt oumbärlig, och dessutom riktigt skönt skriven.
http://afteractionreporter.com/2009/02/09/the-complete-and-u...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.